De laatste week is op deze blog een aantal reacties achtergelaten over de Single Top 100 en in hoeverre deze hitlijst lek of manipuleerbaar is. Dat allemaal naar aanleiding van een bericht over Sienekes nummer 1-hit Ik Ben Verliefd (Shalalie) in RTL Boulevard, waar deejay Jeroen Nieuwenhuize vertelde over de zogenaamde runners die in opdracht singles opkopen. Zelf volg ik sinds het begin van deze blog in oktober 2005 de Single Top 100 omdat ik het nog altijd de meest zuivere lijst vindt. Misschien een industrielijst zoals veelvuldig is te horen, maar vooralsnog zie ik geen beter alternatief voor handen.
Nederland telt nog twee toonaangevende charts. Zo is er de Top 40 (precieze samenstelling mij onbekend – in elk geval weegt airplay van Radio 538 zwaar mee) en de Mega Top 50 van 3fm, ook gebaseerd op verkopen en airplay van verschillende radiostations, waarbij de playlist van 3fm zwaar meeweegt.
Mijn probleem met die lijsten is dus dat ze voor een groot deel een bepaald radiostation aanhangen en niet zozeer alle airplay even breed meewegen. Je krijgt een afspiegeling van het station, ze maken dus hun eigen hits door ze veel te draaien.
Bovendien…. ik krijg wel eens de airplay charts onder ogen (een hitlijst die wèl alle airplay op radio- en clipstations even zwaar meeweegt) en dan valt op hoeveel oude meuk daar nog instaat. Sommige nummers die al een half jaar uit zijn en nog altijd in de top 10 meest gedraaide tracks staan. Een desbetreffende artiest kan al drie nieuwe singles hebben uitgebracht en nog met een ouwetje het beste scoren.
Daarnaast weigeren sommige stations bepaalde artiesten te draaien die wel degelijk populair zijn. Ik noem een Jan Smit en Nick & Simon. Ze mogen in elk radiostation opdraven voor een quootje, interviewtje of een incidentele live-opname. Maar de te pluggen single verschijnt niet op de playlist – terwijl ze wel degelijk veel worden gekocht door de fans.
Toch ben ik niet doof voor de kritiek. In de loop der jaren is de Single Top 100 inderdaad minder waarheidsgetrouw geworden door de inkakkende verkoop en daarmee het makkelijker te manipuleren maken. Dat was eind 2005 nog een klein probleem, inmiddels zie ik ook elke week verdachte verschuivingen in de Single Top 100.
Dus zoek ik naar een beter alternatief. Het zou het mooist zijn wanneer hitlijstsamensteller GfK Dutch Charts bijvoorbeeld de views op YouTube gaat meewegen. Dat is vast wel te filteren naar land. En dat geeft echt aan hoe populair een bepaald nummer of artiest aan. Veel views betekent namelijk een buzz. Ook dan is het natuurlijk nog te manipuleren, maar toch een stuk lastiger. De echt veel bekeken video’s worden tienduizenden – zo niet honderdduizenden – keren per week bekeken. Dan moet je wel heel wat moeite doen om daar een significante manipulatieve verschuiving teweeg te brengen.
Tot een beter alternatief voor de Single Top 100 hanteerbaar is, blijf ik me elke zaterdag baseren op die chart.
Lees ook:Jan Smit blijft Single Top 100 aanvoeren
Lees ook:Single Top 100: Hits voor Guus en VanVelzen, Volendam keldert
Lees ook:Single Top 100: Jan Smit 1, Anouk 2 en hit voor Jan Leliveld
Lees ook:Toppers, Adele en DJ Jean jojoën door Single Top 100
Lees ook:Nick en Simon grijpen vierde nummer 1-hit
Heb jij Nlpop.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!
@ Herman. Ik ben het met je eens hoor. Er is altijd veel discussie over de top 100 en de top 40. Sommige mensen zijn er maar van overtuigd dat de top 40 een beter inzicht laat zien in de hits. Maar daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Ik vind ook dat de airplay van meerdere radiostations mee moet tellen. Daardoor heb je meer verschillende soorten muziek in de top 40. En als ze dat zouden doen, vind ik de top 40 de beste hitlijst. Dus eigenlijk is het beste alternatief een mix van de top 40 en de top 100.
1 maart 2010 om 15:31
Top 40 tellen de meeste radiostations ongeveer even zwaar mee hoor echt niet meer 538 ruim het zwaarste neem bijv. Fever door 538 o.a echt heel vaak gedraaid en komt maar tot 24.
Dus de top40 is echt wel het meest te vertrouwen!!
1 maart 2010 om 23:57
maar waarom tellen stations die Nl talig draaien niet mee of de regionale zenders, zo krijg je een veel betere afspiegeling van wat er veel word gedraaid
die discussie is er al jaren welke hitlijst is de officiele ok er worden bijna geen singles meer verkocht maar toch hou ik dat als basis voor een hitlijst aan. Elke zender heeft wel zo’n beetje zijn eigen hitlijst en wat ik nog steeds vreemd vind is dat jan smit en nick en simon minder grote hits scoren in de top 40/ 3fm mega top 50 als in de top 100 dat komt dus kennelijk door de airplay die hun mee tellen. De TMF superchart is de meest belachelijke hitlijst daar staan nooit nederlandse producties hoog in de lijst terwijl tmf best veel nederlandse muziekdraait. Hits die daar hoog staan scoren in de andere hitlijsten nauwelijks bijvoorbeeld 3 van britney spears.
Maar goed ik sluit me bij herman aan ik gebruik de top 100 nog steeds als de hitlijst van nederland.
Helemaal mee eens… Het is natuurlijk makkelijk om te roepen dat de hitlijst top 100 wordt gemanipuleerd maar wat dacht je dan van 3fm mega 50 en 538 top 40. deze wordt door de zender zelf bepaald !!! dat is manipulatie…toch…? Grote platenmaatschapijen hebben hier een flinke inspraak !!! Zo makkeleijk is het trouwens niet hoor !!! de mesete nieuwe artiesten liggen niet eens in de winkel waardoor het zogenaamde opkopen door “Runnenrs” moeilijk zal gaan (als er niks in de winkels te koop is) Artiesten als Jan Smit, Nick en Simmon, BYentle en Antje Monteiro (die regelmatig scoren) geven ontzettend veel (promotie) optredens waar ze hun (nieuwe) singles promoten.. waardoor de verkoop stijgt…Op deze manier worden die artiesten veelvuldig gedownload..of verkocht tijden optredens, waardoor ze in de top 100 lijst omhoog klimmen (en tercht toch ??? het publiek kiest !!!)Daarnaast kan ik je uit betrouwbare bron melden dat de inkoop van 400 singles je geen nr 1 hit opleverd ???? zo slecht zijn de verkopen in NL nou ook weer niet !! Volgens bestaande cijfers worden Onbekende artiesten MEER gedownload dan bekende… en dat is ook niet vreemd als je de bekende artiesten op de nzb of piratebay sites binnen enkele seconden “GRATIS” kunt downloaden.dit terwijl de onbekende vaak niet GRATIS te vinden zijn. Downloads manipuleren is nog belachelijker… Dit kun je namelijk zelf niet doen !!! ze filterren de verkopen namelijk op account en ip… dus als bv sieneke zelf 400 keer zou willen downloaden dan telt dit als 1….geen nut dus.
Ik denk dat het weer een van de vele probeersels is om de top 100 in twijfel te brengem.. en de zogenamde top 40 of mega 50 als EERLIJK te bestempellen… HELAAS slaat het weer nergens op.. TOP 40 en MEGA 50 blijft manipulatief en bepaald door platen bonzen en radiozenders die er grof geld mee verdienen. DE TOP 100 geeft de meest eerlijke status aan qua verkoop… het is niet anders…
Als laatste wil ik nog meleden dat de bovengenoemde artiesten vaak ontzetten veel worden gedraaid op piraten zenders als grote en kleine lokale omroepen. Dus het wil echt niet zeggen dt nl je niet hoort omdat je niet op radio 2, 538 of 3fm wordt gedraaid al wil men dat ons doen geloven. Uit cijfers blijkt dat in de meeste steden de grote lokale stations het beter doen dan de grote gerenomeerde stations.. Hopelijk geeft het bovenstaande wat verduidelijking en ga eens achter de manipulatieve mega 50 en top 40 aan… of de verkloting bij de free recordshop die alleen nog maar inkoopt wat 538 en 3fm willen.. dan kom je snel tot de zelfde conclusie !!!!
1 maart 2010 om 9:26
sluit me hier helemaal bij aan!~
Ook ik vind de single top 100 het meest betrouwbaar. Puur en alleen de verkoop, airplay moet niet meegeteld worden, zoals bij de top 40 van 438 wel het geval is. Het is toch niet eerlijk dat als je pplaatje niet gedraaid wordt op 538, dat je dan geen hit kan scoren in de top 40?! Dat is belachelijk. Daarom hou ook ik de single top 100 aan.
Weet je, ook youtube hits zijn te manipuleren. Bijv. een marco borsato roept zn fans via zn mailing op een video te kijken.. en zie daar meteen nummer 1. we kunnen er niet meer omheen…
Bij de Top 40 draait niet alleen airplay van Radio 538 mee!
Ik citeer: “Om te voorkomen dat één bepaald radiostation een te groot stempel op de lijst zou kunnen drukken telt de Top 40 de airplay mee van 3FM, Radio 538, Q-Music, Slam FM en TMF.”
–> http://www.hifi.nl/nieuws/40176/Top_40_wijzigt_samenstelling_hitparade.html
Uit het artikel blijkt dat CMO ook nog meetelt…
Ik vind de Top 40 ook lang niet altijd de beste lijst, maar wel de meest representatieve als je het mij vraagt (mede naar aanleiding van het voorgaande). Daarnaast is onlangs bekend geworden dat Radio 538 het de laatste tijd zwaarder heef (bron: AD), daarover stond onlangs op futuremusiccharts.nl het volgende: “Wie het AD gelezen heeft, weet dat Radio 538 het ontzettend zwaar heeft op het moment. 3FM heeft op het moment hetzelfde aandeel als 538 en dat is een historisch moment. Volgens Erik de Zwart (ex-directeur die het station groot heeft gemaakt) komt dit doordat 538 te laks was en zich niet heeft vernieuwd. De directeur van 538 weerlegt dit en zegt dat er wel degelijk is vernieuwd met acties als de Schoolawards en het internet gebeuren.”
Zo is de invloed van 3FM de laatste tijd vaker terug te zien in de Top 40: de 3FM Megahit is steeds vaker genoteerd. Dat we van de platen van Qmusic en SlamFM minder terug zien in de Top 40 heeft ook te maken met een kleiner marktaandeel.
Dat er wel degelijk gemanipuleerd wordt met de downloadverkopen is wel duidelijk: B-Yentl stond afgelopen weken in de Top 20 van de iTunes Store Download Top 200 met 2 singles. In het weekend was ze in mum van tijd uit de gehele downloadlijst verdwijnen. Té toevallig als je het mij vraagt… Zeker als je na gaat dat ze amper airplay krijgt, haar cd’s niet verkopen en ze op YouTube relatief weinig wordt bekeken. Zo zullen er vast nog wel meer artiesten zijn maar bij B-Yentl valt het wel heel erg op! Zeker omdat ze onlangs zogenaamd de nummer 1 Allertijden is geworden (bron: dutchcharts.nl). Totaal ongeloofwaardig!
Vertel wat nieuws zeg.
De single top 100 vind ik al lange tijd niet geloofwaardig meer.
Ook de bijv. de Oors popencyclopedieën baseren ze op resultaten in de top 40, evenals bijv. Wikipedia. Zal niet voor niks zijn. Ik zie de top 100 echt als lijst voor degenen die anders in geen enkele hitlijst een hit zouden scoren.
En het resultaat van B Yentl, zegt genoeg.
Ten eerste respect dat je dit ter sprake brengt.
Ik vind zelf de lijst van de Single Top 100 niet betrouwbaar, alleen al als je de nummers ziet in de lijst. Bij wijze van staat Jan en alleman van 1 hoog achter in de top10 met hun singletje.
Ik vind wel dat alle hitlijsten op de schop mogen en dat er een nieuwe echte betrouwbarelijst mag komen van mij part mag er zelfs officiele toezicht op worden gehouden. Zo brengt Anouk haar nieuwste en laatste single For bitter or worse niet meer fysiek uit in de winkels en is het nog alleen maar te downloaden via ITUNES.
Nederland telt vele hitlijsten en de Nederlandse TOP40 heeft qua historie een fantastische staat van dienst.
Ik moet helaas bekennen dat ik de TOP40 niet meer toonaangevend vindt, omdat zij niet betrouwbaar is in haar samenstelling.
Airplay weegt daar tegenwoordig steeds zwaarder en door de toevoeging van CMO in de samenstelling , wordt de lijst steeds conservatiever. Platen blijven kunstmatig hoog staan omdat ze door een bepaald aantal stations oeverloos worden doorgedraaid en nieuwe acts daardoor moeilijker kunnen doorbreken door het airplaysysteem heen.
Een station als radio 2, afwisselend met 538 de meest beluisterde zender in NL, telt voor de TOP40 niet mee.
De TOP40 telt alleen airplay cijfers van lijsten, die zij interessant vindt. Daardoor is het dus een “hobbylijst” geworden.
Voor de 3FM lijst geldt dat nog zwaarder. MTV + 3 FM airplay gemixed met de TOP100 verkoopcijfers geeft een zwaar vertekend beeld.
De Single TOP100 is de lijst die objectief het beste meet, door zowel verkoop van singles als downloads breed in nederland te peilen.
Het vervelende is alleen, dat er tegenwoordig steeds minder wordt verkocht (zelfs betaalde downloads), waardoor een slimme platenproducent een notering kan “kopen”.
1 maart 2010 om 21:33
Kijk, hier ben ik het helemaal mee eens
Ik hoop dat hier over kamervragen worden gesteld…
uitzoeken die hap!!!
De iTunes top zoveel is hierbij wel handig… je kan precies zien welke nummers op dat moment populair zijn. Je bent hierbij niet afhankelijk van Radiostations
In de top 100 staat nog veel meer ouwe meuk maar dat valt minder op door die ADHD verschuivingen in de lijst van allerlei belanghebbende downloadhitjes van “braderie-hits” maar dat schijnt Herman Bloggeveen niet op te merken zijn argument is dan ook kul . de top 100 zou pas goed kunnen concurreren met de top 40 als ze naast 50 % verkoop (en alleen downloaditunes) 50 % CMO laten meewegen en ism 3FM en van de Top 100 weer een Top 50 maken . dan kan de Top 40 daarnaast de radio-industrie gewoon blijven meewegen , blijkbaar is airplay nog steeds een vies woord voor verkoopfundamentalisten come on we leven niet meer in het Tom Blomberg tijdperk ;-D wil je hits dan krijg je hits
airplay van lijsten die zij interessant vinden? ik ga echt niet de Top 40 verdedigen maar dat is ook klinkklare onzin .deze Henk weet ook niet hoe de radio-industrie werkt ik zou zeggen Shalalie Shalala
Beste Frank,
ik WERK in de platenindustrie dus enig recht van spreken kun jij me niet ontzeggen.
Ik ben het eens met Henk
Er is gewoon geen lijst die wel helemaal klopt.
Hoe doen ze dat in andere landen dan zoals de US en de UK?
Ik heb het over radioindustrie beste Henk niet de platenindustrie , radioindustrie is de motor van hits nowadays dat is nu eenmaal zo , er staan ongelofelijk veel longstayers in de Top 40 maar die staan ook in de Top 100 alleen de posities zijn wat grilliger .de Top 40 meet over 2 weken verkoopgemiddelde van itunes CD singles en CMo worden gerelateerd en wordt aan een score van 50 % toegepast de andere 50 % is de airplay van Radio 538 3 FM Q music Slam Fm en TMF (reguliere popstations) Radio 2 telt niet mee omdat deze een andere doelgroep heeft mikt op ouderen en gouwe ouwen , alhoewel het sympathieke programma van Hans Schiffers wel mee zou kunnen dingen maar goed . voorbeeld de single en download van onze vriend Jan is vrijdag uitgekomen , door een gemiddelde score van deze 4 factoren komt ie voorzichtig binnen op 34 terwijl ie voordat de Top 40 CMO woog na 2 verkoopdagen al in de Top 3 kon staan . maar op CD single-gebied valt nauwelijks meer te scoren . dat moet jij zeker weten Henk;-) als de Top 40 nog voor september 2008 haar methodiek hanteerde dus zonder CMo en de CD single als zwaarste factor woog had Wesley voor de 4e week op 1 gestaan stond Jan nieuw in de Top 5 . en hadden we Frans Duijts ook in de top 40 gehad .
Eigenlijk best wel grappig dat er al zo lang en breed (ook op anders sites) over de beste vorm voor een hitlijst wordt gediscussieerd, terwijl elke lijst niets meer is dan een populariteitslijst. Bij de een vooral wat populair is bij de radiostations (top40 en mega top50), bij de ander wat meer qua downloads en verkopen (single top 100). Bij elke lijst is wel wat op te merken: top 40 is vooral een 538 lijst en CMO is maar een relatief klein panel, top 50 is vooral een 3fm lijst en single top 100 wordt vooral geregeerd door de waan van de dag (na een optreden in DWDD zie je vaak een artiest binnenkomen in de lijst en hypes komen ook snel binnen en verdwijnen weer snel). En van elke lijst zijn voor-en tegenstanders te vinden. Ik stam nog uit de tijd van de top40 (Veronica) en top 30 met Felix Meurders (waar ze een plaat helemaal draaiden, lekker opnemen
) maar ben nu bij de hitlijsten soms erg verbaasd over welke platen wel of niet de lijsten halen. Uiteindelijk maakt het niets uit, als je een artiest/plaat goed vind hoeft het niet uit te maken of er een hoge notering wordt behaald, toch? Dan koop je het gewoon en geniet je ervan, ook al vind de rest van het land het niks (afgaande op een hitlijstnotering).
Als airplay (gewogen door luistercijfers) meetelt, zouden nr. 1 hits in de Top 100 zoals van Thomas Berge kunnen worden voorkomen.
Thomas scoorde met zijn Kerst nr. 1 de meest onbekende hit allertijden.
Volgens mij is de Mega Top 50 van Radio 3 hetzelfde als de Mega Top 100, alleen telt de airplay van grote stations mee.
Zou men niet eens naar de agenda’s kijken van deze artiesten….
Er staan mensen lang in de top20 maar zitten gewoon thuis!
Je kan het volk niet belazeren door een hit te KOPEN via download trukjes….
Ga naar de websites en kijk naar de agenda van een artiest dat is pas een hitlijst!
6 maart 2010 om 16:45
Ook dat is niet echt een graatmeter, artiesten hebben ook veel besloten optredens die niet in de agenda staan.
Heb wel eens gehoord dat verkoop van single’s uit winkel en betaalde downloads zwaarder meetellen dan airplay. ook wel zo eerlijk lijkt me. Bedoel de verkoop dat is wat er aan de artiesten verdiend word. Verder is het zo voor zover ik weet bij de single top 100 dat de nummers 51 tot en met 100 de airplay zwaarder meetelt. Je zou er dus van kunnen uitgaan dat de nummers 1 tot 50 bijna volledig uit verkoop bestaat. Verder kan ik wel begrijpen dat er mensen zijn die niet snappen dat thomas berge nummer 1 hits kon scoren in de top 100. Ik bedoel maar die platen hebben de top 40 niet eens weten te halen. De top 40 vind ik ook meer een jeugdhitlijst. De meeste populaire nummers waarvan de videoclips populair zijn op tmf staan vaak in die lijst. Ook nog zo’n voorbeelt. Hallelujah van lisa stond 10 weken op 1 in de single top 100 terwijl hij in de top 40 slechts 4 week op 1 atond. Verder is het ook zo de laatste paar jaren dat er soms van die grote verschuivingen plaatsvinden in de single top 100. bedoel bijf i got the feeling van the black eyed peas die al bijna halverwege de lijst uit was en ineens weer op nummer 4 stond. toen had ik echt zoiets van klopt zit wel?
Ik vind het juist andersom, Erik.
De top 100 geeft weer wat veel jongeren vandaag de dag luisteren.
Alles uit Volendam is bijv. populair, wat je direct terug ziet.
17 maart 2010 om 7:55
Ik ben het juist met Erik eens hoor
In de top 40 zie je vooral wat de jeugd leuk vindt, en laten we zeggen dat dat de laatste tijd echt erg is: de muziek die je op TMF en 538 hoort is ronduit verschrikkelijk, ten minste de meeste liedjes. In de top 100 zie je bijna puur wie er in een week het meest verkocht heeft: geen airplay die veel zwaarder telt ( vind ik trouwens ook belachelijk: het gaat om de verkoop, niet om hoe vaak een nummer op de radio te horen is!).
Laat échte artiesten, die ook echt muzikaal zijn en écht waanzinnig kunnen zingen, eens hits scoren ipv die verschrikkelijke lady gaga, Kesha, en al die verschrikkelijke R&B en trance troep, want een ding is een feit: de artiesten van tegenwoordig kunnen echt voor geen meter live zingen en hebben echt 0 muzikaliteit..
17 maart 2010 om 12:30
de artiesten van tegenwoordig kunnen echt voor geen meter live zingen en hebben echt 0 muzikaliteit..
Precies. En dat vind ik dus met name van die gevallen in de top 100. En mensen uit shows als Popstars. Muzikalitiet is ver te zoeken, maar scoren door manipulatie hits. Ik zag pas een leader van Popstars voorbijkomen waarin letterlijkk stond. “‘n Gegarandeerde nr 1 hit”. Dus dat is gewoon onderdeel van het marketingplan, heeft niks meer te maken met of iets goed is of niet. En de meeste van die a-muzikale gevallen zie je toch echt in de top 100 terug. Voorbeeld, die Zanger Rinus met zijn Marlous. Dat kon ook echt alleen maar scoren in de top 100. Als je dat een muzikaal hoogstandje vind heb je er gewoon niks van begrepen.
Nee, de single top 100 is bij mij al jaren zijn geloofwaardigheid verloren…
17 maart 2010 om 15:50
Ik vind dat dat ook in de top 40 heel veel voorkomt hoor
Alsof Lady gaga, Kesha en die R&B gastjes kunnen zingen.. Komt misschien nog meer voor dan in de mega top 100.. Ik word serieus zo moe van gastjes als de opposites, de jeugd van tegenwoordig, die zanger Rinus en dat soort lui.. Vaak zijn de mensen die uit de talentenshows komen wel erg goed. Ik noem een Nikki, Nathalie, Lisa, Rachel, Irma, wesley.. Ze hebben dan misschien nog geen echte grote hit gescoord op eigen kracht, maar dat ligt echt niet aan hun talent. Dat hebben ze zeker. Ze moeten wat de talentenjachten betreft eens een voorbeeld nemen aan hoe ze het na zo’n show aanpakken in Amerika en Engeland.. Al meerdere artiesten die bij idols of x factor gestart zijn in die landen zijn nu in NL doorgebroken: Kelly Clarkson, Leona Lewis, Alexandra Burke, Cheryl Cole.. In Nederland wordt het management vaak zó slecht aangepakt! Zonde!
17 maart 2010 om 16:35
Ik blijf zeggen. Ze kunnen de schuld aan het management geven dat ze floppen,maar daar zijn ze ook zelf bij. Als je echt overtuigd ben van je talent heb je er schijt aan wat ze van je willen, omdat ‘dat’beter verkoopt.
Hier kijkt men naar keiharde cash en maakt het ze echt niet uit of iemand kan zingen of niet.
Daarbij men is een beetje moe van talentenjachten, want eindelijk dringt volgens mij door dat het nou echt niet iets goed heeft opgeleverd in Nederland.
dat de Top 40 alleen maar een 538 lijst is slaat helemaal nergens op dat lees ik telkens terug maar dat is een kulargument . airplay wordt voor 50 % verwerkt en die van 3FM slam Fm QMusic en TMF is net zo belangrijk de andere 50 % is consument (muziekonderzoek downloads itunes en CD singles FRS Holding en Musicstore) natuurlijk is de doelgroep 13-39 het belangrijkste in de top 40 en dat is al 46 jaar zo .
Ja de Top 40 nummers zijn breed gedragen over de zenders.
De meesten uit de Top 100 heeft een beperkte airplay, 100% NL en dat soort zenders.
heeft = hebben. Excuses.
Leuk stukje om te lezen.. Ik ben klaar met de top40 en de airplay van 538! Wil dat de chart-makers zich weer richten op verkoop. Een radio zender bepaald toch niet het succes van een plaat?