Top 40 grondig op de schop // Hitlijsten

De Top 40 verandert in snel tempo. Steeds vaker staan er liedjes in de hitlijst waar nog geen videoclip van op televisie is of een nummer dat nog niets eens te koop is, staat al in de Tipparade. Alleen werd de samenstelling van de hitlijst nog maar mondjesmaat aangepast. Daar komt verandering in.

Top 40 is met een nieuwe samensteller in zee gegaan. Niet langer verzorgt GfK Megacharts deze taak, maar de stichting kiest nu voor SoundAware. "De Stichting Top 40 wil in die veranderende omgeving een rol van betekenis spelen. Wij zijn daarbij op zoek gegaan naar een partner die innovatief en baanbrekend te werk gaat en die nieuwe initiatieven en risico's niet schuwt. De keuze voor SoundAware past goed in die opzet."

Wat er precies gaat veranderen aan de Top 40 is nog niet duidelijk. Daarover zal binnenkort meer bekend worden. TMF wachtte de wijzigingen niet af en haalde de presentator uit het programma. Op de radio worden alle 40 hitjes nog wel aan elkaar gepraat. Wordt vervolgd.

Zie ook:
- Jaaroverzicht singles: 40% nationaal product
- Jaaroverzicht albums: Jan Smit blijft Bløf voor

facebook share facebook share

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Top 40 grondig op de schop

  1. Dave

    Eindelijk, van die top 40 klopte de afgelopen tijd niets meer!

      /   Reply  / 
  2. Frankly

    Zou airplay nu minder invloed krijgen in de Top 40 ik ben benieuwd , de afgelopen jaar was er maar 1 Nederlandse artiest die in de Top 40 binnen kwam enkel en alleen op airplay (dus ook geen downloads) dat was Marco Borsato 2x met Rood (binnen op 36 ) en Everytime (op35) beiden stegen zoals bekend naar de Borsato plaats nr 1 , Toppertje kwam dankzij de Giel Beelen airplay (natuurlijk was dat de bedoeling)op 20 binnen maar de single lag toen net in de winkels anyway de singel top 100 wordt meer een saleslijst met nadruk op downloads en de Top 40 op FRS sales download en misschien ipv airplay nieuwe registratietechnieken ?

      /   Reply  / 
  3. Jan

    In juni 1999 werd Airplay in de gehele Top 40 geintroduceerd, om zich te onderscheiden van de Mega Top 100, waarvan de bovenste 50 alleen verkoop bevatten, en de onderste helft een mix was van verkoop & airplay. Daarmee koos de Top 40 voor de meest subjectieve hitparade die je kunt bedenken. Airplay wordt bepaald door formats, die grotendeels worden bepaald door hitparades. Met andere woorden de hitparade bepaalt voor een belangrijk deel de hitparade!

    Een tweede grote fout die ze maakten, was in september 2005, toen alleen nog maar verkopen van FRS werden meegeteld, ipv zoals voor de Single Top 100, alle zaken die aangesloten zijn op de computers van GfK Mega Charts. Daarmee was de verkoopbasis niet meer representatief.

    Al die jaren was de Top 40 gebonden aan regels die ze zelf had bepaald, maar uit handen had gegeven aan GfK Mega Charts. Vorig jaar bleek al het jasje te nauw zat, maar ja ze zaten er nou eenmaal aan vast. ‘Rood’ van Marco Borsato moest het veld ruimen, omdat het onvoldoende airplay kreeg op 538, terwijl het nog volop verkocht voor een top 10-notering!

    In 2007 zijn ze met een andere partij, SoundAware, in zee gegaan en kunnen ze zelf weer hun eigen regels bepalen, zoals ze dat ook voor 1999 deden.

    Dus de lijst eerlijker samengesteld? Geenszins, heeft iemand zich ooit afgevraagd waarom een Alarmschijf altijd (op 3 na) de week daarna binnenkwam? Omdat ze goed verkochten? Nee, omdat de handel dit wenste. De Top 40 heeft zich altijd op de handel gericht ipv de consument. Door het introduceren van airplay in de Top 40, hebben ze die rol echter verloren aan de Single Top 100, die volledig gebaseerd is verkopen singles & downloads.

    Mogelijk krijgt de Top 40 weer meer body de komende tijd. Serieus wordt de lijst al jaren niet meer genomen. Ze bestaat dan ook bij de gratie van het ‘instituut Top 40′, dat niet meer weg te denken valt in ons land. Niet omdat het een juiste en objective weergave geeft van de verkopen singles & downloads.

    Dus Herman, goed dat je je richt op de Single Top 100, waarin sinds dit jaar downloads volwaardig meetellen! Een volwaardige verkooplijst dus, die altijd in beweging is.

    Overigens, ‘Rood’ stond niet alleen dankzij airplay op #36, maar ook downloads, die exclusief te koop waren bij de FRS!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>