Vaste bezoekers van NLpop zijn er aan gewend: elke vrijdag en zaterdag kun je hier het wel en wee lezen van de hitlijsten. We pluizen de Single Top 100 uit en beschrijven de opmerkelijkste verschuivingen en leggen het accent op de Nederlandse artiesten. Maar de laatste maanden is er iets raars aan de hand. Singles die al lang en breed naar de uitgang van de hitlijst gingen, schieten soms opeens omhoog om een week later weer te kelderen. De aanleiding is niet altijd te achterhalen. Althans, tot voor kort. Het blijkt dat één individu de hitlijst enorm kan beïnvloeden. Oftewel: anno 2007 is de hitlijst stuk.
Verkoop ingestort
De muziekindustrie schreeuwt al jaren moord en brand. Als gevolg van internet en de beschikbaarheid van gratis muziek zou de hele industrie instorten. De singles-markt moest daar het eerst aan geloven. In een tijdsbestek van twee jaar decimeerde de verkoop. Gevolg: wie 1.000 singles verkoopt, heeft een aardige hit te pakken.
Stunten
Artiesten springen daar maar wat graag op in. Bij evenementen wordt een singletje onder de aandacht gebracht (deze verkoop is al enkele jaren terug uitgesloten van registratie in de hitlijst) of artiesten toeren langs de Mediamarkten van het land om met signeersessies de verkoop te stimuleren. Ook het uitbrengen van een drieluik is een populair middel om de schaarse verkoop te stimuleren, hoog in de hitlijst te komen en zo airplay te genieten.
Hitparade-volger
Maar wat de artiesten kunnen, moet ik ook kunnen, dacht hitparade-volger Thom Visser. Hij plunderde zijn bankrekening en kocht in de afgelopen weken voor enkele duizenden euro's downloads. En dan niet honderd verschillende downloads, maar telkens hetzelfde nummer. Tranen Gelachen van Guus Meeuwis op 1? Thoms werk. Jeroen van der Boom, die op 7 blijft staan en in de zevende week opeens toch naar 1 stijgt? Thoms werk. Die hoge entree van Jims single Doe Dit Doe Dat en enkele weken later die scherpe stijging terug de top 10 in? Thoms werk. De almaar voortdurende nummer 1-hit van André Hazes en Gerard Joling? Thoms werk.
Experiment
Aan De Megaman (een blog van twee hitlijstenfreaks) openbaarde hij zijn 'zonden'. "Als kind had ik al de behoefte om een plaat te laten stijgen in de hitlijst als ik deze mooi vond. Ik kocht zo’n singletje dan ook meerdere keren. Uiteraard had dat geen invloed op de lijst." Maar anno 2007 is dat wel anders. Het eerste echte project was om Tranen Gelachen van Guus op 1 te krijgen. "Dat lukte, maar het aantal verkochte en gedownloade exemplaren was maar 2% hoger dan de directe concurrent, Jackyl & Hyde. Dat gaf mij voldoening, omdat ik nu wist dat het door mij kwam, omdat het verschil met de nummer twee zo klein was."
Thom raakte een beetje verslaafd aan zijn macht op de hitlijst en bleef maar downloads kopen. 452 keer Doe Dit Doe Dat van Jim of enkele honderden digitale exemplaren van Blijf Bij Mij. En telkens maakten de singles die hij downloadde de week erna een vreemde sprong in de hitlijst.
'Niet van invloed'
In hetzelfde bericht van De Megaman zegt hitlijstsamensteller GfK Megacharts dat de invloed van een individu nooit zo groot kan zijn en dat de acties van Thom en de bewegingen in de hitlijst toeval zijn. Bovendien zou GfK er bovenopzitten en de meervoudige downloads van Thom slechts één keer meetellen.
Laatste experiment
Dat hadden ze beter niet kunnen zeggen. Thom was namelijk al 'gepensioneerd als beïnvloeder van de hitlijst', maar deze uitspraak prikkelde hem om het nog eens te proberen. En jawel hoor. Nick & Simon lagen de hele afgelopen week ruim op koers voor een nummer 1-hit, maar werden zoals bekend op de valreep gepasseerd door Gerard Joling en André Hazes.
Thom belooft inmiddels echt gestopt te zijn met zijn spaarcentjes aan downloads te besteden. Maar zijn punt is wel gemaakt, lijkt me. Mocht Marco Borsato op een record azen, dan kan hij een klein deeltje van zijn kapitaal investeren in downloads teneinde het record te vestigen. De hitlijst is stuk. En niemand heeft een goed idee om 'm weer te maken.
Kan je nagaan. heb het ook al verkondigd. Een nr 1 hit is verworden tot iets wat geen bijzonderheid meer is, geen bewijs voor. Geen kunst meer aan om daar voor te gaan, als het zo makkelijk gaat. Ik volg liever de albumlijst. Daar zie je, mijns inziens, écht wat de Nederlander koopt`.
Ik bedoel ik denk dat de gemiddelde top 50 luisteraar de helft van de albumlijst niet kent. En toch staat, ik noem maar een zijstraat, een band als Dream Theater dik in de top 10 (hoogste positie #2)
Haha dan sta je toch aardig te kijk als artiest met een huidige nr 1, denk je dat je single razandpopulair is, is het maar 1 persoon… n Giller.
Kan je nagaan. heb het ook al verkondigd. Een nr 1 hit is verworden tot iets wat geen bijzonderheid meer is, geen bewijs voor. Geen kunst meer aan om daar voor te gaan, als het zo makkelijk gaat. Ik volg liever de albumlijst. Daar zie je, mijns inziens, écht wat de Nederlander koopt`.
Ik bedoel ik denk dat de gemiddelde top 50 luisteraar de helft van de albumlijst niet kent. En toch staat, ik noem maar een zijstraat, een band als Dream Theater dik in de top 10 (hoogste positie #2)
Haha dan sta je toch aardig te kijk als artiest met een huidige nr 1, denk je dat je single razandpopulair is, is het maar 1 persoon… n Giller.
Dus zo komt Dries Roelvink aan zijn hit..
Dus zo komt Dries Roelvink aan zijn hit..
Dit trukje haalt Marco Borsato al jaren uit. Dacht Tim nu werkelijk dat hij iets nieuws had bedacht. Kom nou toch.
Dit trukje haalt Marco Borsato al jaren uit. Dacht Tim nu werkelijk dat hij iets nieuws had bedacht. Kom nou toch.
De reden dat veel artiesten ‘in stores’ houden, is dat er dan weer 100 tot 300 singles verkocht kunnen worden. ( mensen vinden het leuk om een handtekening te krijgen op een gekocht cdtje).
Doe dat 2 a 3 keer in de week en je maakt een leuke klapper in de hitlijsten.
De reden dat veel artiesten ‘in stores’ houden, is dat er dan weer 100 tot 300 singles verkocht kunnen worden. ( mensen vinden het leuk om een handtekening te krijgen op een gekocht cdtje).
Doe dat 2 a 3 keer in de week en je maakt een leuke klapper in de hitlijsten.
Inderdaad, de albumlijst is veel relevanter.
Inderdaad, de albumlijst is veel relevanter.
Tja dat krijg je ervan als je een objectieve hitlijst wilt zijn de Top 100 is een objectieve maar wat kille verkooplijst die alsmaar registreert zoals ambtenaren dat doen , de Top 40 houdt meer de vinger aan de pols en is moeilijker beinvloedbaar omdat de airplay voor 25 % telt en downloads ook 25 % en dan alleen van de sites van Free en 538 , singles voor 50 % van alleen Free Record Shop Holding , dat de hitlijst stuk zou zijn is onzin , beinvloeding is van alle tijden. dat gebeurde vroeger met de Nationale Hitparade ook al.
@ karin: inderdaad deed hij niets nieuws, dat zegt hij ook zelf.
hij wilde alleen testen of 1 (particuliere) persoon duidelijke verschillen kon maken.
en dat bleek dus.
Alle verkopen die via dance-tunes en aim4music worden gedaan worden wel degelijk nagechecked. Je kunt er dus tijd in stoppen om zelf zoveel te gaan downloaden (waar je wel verlies op draait overigens, maar wel je naamsbekendheid mee op KUNT krikken) maar wel met de kans om dus én verlies te draaien, én niet in de lijst te komen én een naam te krijgen als het nog eens uitlekt ook!