Anno 2007 is het makkelijker dan ooit te voren om hoog in de hitlijsten te komen. Geen idee hoe je dat moet doen? Volg dan de NLpop-cursus Een Hit Scoren Doe Je Zo. Vandaag de tweede aflevering: het internet.
Gisteren beschreef NLpop je al hoe je de (massa)media kunt bewerken om in de schijnwerpers te komen en zodoende een hit te scoren. Daarbij gingen we vooral uit van de traditionele pers, zoals radio, televisie en kranten. Maar het belangrijkste medium lieten we daar nog even buiten beschouwing: het internet.
Want meer dan ooit kun je relatief kleinschalig en eenvoudig ontzettend veel mensen bereiken. Hoe? Door jezelf op internet aan te prijzen.
Dat kan eenvoudig door een filmpje van jezelf te maken en deze op YouTube te plaatsen. Vervolgens breng je dat filmpje onder de aandacht bij wat vrienden, netwerken en online media (zoals NLpop) en dan is het even afwachten tot het wordt opgepikt.
Het voordeel is dat YouTube (maar ook Dumpert, Google Video, Daily Motion, filmpjes.nl en wat dies meer zij) zelf rangschikken welke filmpjes populair zijn. Eenmaal in zo’n lijstje rolt de sneeuwbal alleen maar groter en groter. Je komt dus hoger in het lijstje en hoe hoger je staat, hoe meer mensen je clipje bekijken. Dat kan natuurlijk een gelikte videoclip zijn, maar ook een live-opname of een ander grappig filmpje. Zolang er maar genoeg mensen naar kijken. Eenmaal groot op internet, volgt succes in de hitlijst vanzelf.
Een paar praktijkvoorbeelden om het verhaal te ondersteunen.
Pomme & Kelly
In het voorjaar van 2006 playbackten twee vrolijke scholieren voor de webcam allerlei hits van toen en nu. Vaak gebruikten ze een accessoire als een hoedje of een bloem in het haar en deden ze lekker gek voor de webcam zonder volslagen idioot over te komen. Al snel gingen de filmpjes van Pomme & Kelly als een lopend vuurtje. Nadat De Telegraaf het succes opmerkte en de meiden een dag later op de voorpagina plaatsten, ging het hek pas echt van de dam. Pomme & Kelly wonnen dankzij massale steun de online competitie Google Idols en kregen zelfs aanbiedingen vanuit de muziekindustrie voor een platencontract. Dat was niet de bedoeling van Pomme & Kelly, die gewoon wat lol wilden beleefden maar geen carrière als playbackmeisjes ambieerden.
Esmée Denters
Ook een soort Pomme of Kelly, maar dan minder prettig gestoord en met zangkwaliteiten. In september 2006 soundmixt Esmée haar eerste liedje voor de webcam en plaatst ze het op YouTube. Dat blijft ze om de vier of vijf dagen volhouden en ze wordt opgemerkt door andere YouTube-gebruikers, die telkens blijven terugkeren. In november 2006 wordt het succes opgemerkt door online media. Dan gaat het snel; Esmée komt langs in De Wereld Draait Door, Het Land van Maas & Geel en talloze andere tv-rubrieken, zowel nationaal als internationaal. Esmée wordt ook bestookt door aanbiedingen van platenmaatschappijen, maar ze denkt dat dit een grap is. Pas als ze een manager aanneemt, realiseert ze zich echt groot te zijn.
Uiteindelijk tekent ze een platencontract bij Justin Timberlake, met wie ze ook op tournee gaat. Ondertussen heeft Esmée de groten der aarden ontmoet en in sommige gevallen samen gezongen. Begin 2008 komt haar debuutalbum internationaal uit.
Alamo Race Track
De heren van Alamo Race Track spelen onbezoldigd op het verjaardagsfeestje van Excelsior. Video-interview-website Face Culture filmt het kleedkameroptreden en lange tijd gebeurt er niets. Totdat de Franse platenmaatschappij Fargo het filmpje op YouTube plaatst. In een mum van tijd wordt de video een kwart miljoen keer bekeken. Dat bericht krijgt veel media-aandacht. Op dit moment is dat aantal niet extreem veel, maar Alamo Race Track scoorde in de begintijd van YouTube.
Wereldwijd wordt de opname van Black Cat John Brown bekeken, ook door de makers van hitserie Grey’s Anatomy. Die willen het nummer graag gebruiken in een aflevering. Later krijgen de heren ook het verzoek het nummer af te staan voor een verzamel-cd van Grey’s Anatomy, die vooral in Amerika veel worden verkocht. Naast een aantrekkelijke financiële regeling levert dit de band ook een voet tussen de deur in Amerika op, waar Alamo Race Track inmiddels Bettie Serveert-achtige bekendheid geniet.
Wouter Hamel
Deze jazzmuzikant is gefascineerd door het medium YouTube en besluit het te gebruiken voor zijn videoclip Don’t Ask. Hij vraagt enkele leden om zijn liedje te spelen voor de webcam. Die beelden worden dan weer versneden in de videoclip. Een instant succes; alle ‘gast-muzikanten’ tippen vrienden en andere media. Don’t Ask wordt 100 duizenden keren bekeken en betekent veel meer bekendheid voor Wouter.
Naast YouTube zijn er natuurlijk nog vele andere manieren om je muziek online onder de aandacht te brengen. De Arctic Monkeys, Kate Nash, Lily Allen en Panic at the Disco braken allemaal door dankzij vriendennetwerk MySpace. Veel Nederlandse volksartiesten maken dankbaar gebruik van het digitale tv-kanaal TV Oranje, die videoclips van allerlei pluimage uitzendt die nergens anders worden vertoond.
Let wel: je filmpje uploaden alleen is niet genoeg. Breng je filmpje onder de aandacht, maak wat tamtam bij (online) media en roep je vrienden op het videootje vooral vaker dan eens te bekijken en reacties achter te laten.
Tot zover de verhalen over exposure. Morgen in de cursus Een Hit Scoren Doe Je Zo! meer aandacht voor manipulatie. Lees ook het verhaal in het november-nummer van Music Maker over de stand van zaken in hitparadeland.
Lees ook:
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (8): De hitlijst weer toonaangevend
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (7): Een goed liedje
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (6): Extraatjes
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (5): Instore optredens
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (4): Downloadmanipulatie
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (3): Zelf cd-singles opkopen
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (2): Gebruik het internet
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (1): Het media-offensief
- NLpop cursus: Een Hit Scoren Doe Je Zo!
Hoi Herman,
Leuk blog heb je! Ik volg je dagelijkse workshop: een hit scoren doe je zo! op de voet. Eén van je tips was het onder de aandacht brengen van je YouTube filmpjes bij blogs. Gelijk actie ondernemen, dacht ik.
Daarom plaats ik hierbij dus gelijk mijn link. Check: http://www.youtube.com/cecilemorel
Dank je wel,
Cecile Morel
Check een live-performance van sweet jane hier: hot post-punk !
http://youtube.com/watch?v=C541VXvsLCg is de link,, of klik op onze naam
Hallo,
ik probeer om dit jaar nog een kersthit te scoren. Hopelijk gaat dat met jou tips lukken.
Kijk in ieder geval even op de website dan weet je waar het over gaat.
Grt, Sébastiaan.