De Single Top 100 is een wassen neus. De grote platenmaatschappijen bepalen voor minstens 50% wat er in de hitlijst staat door zelf singles op te laten kopen. Dat stellen althans meerdere bronnen uit de muziekindustrie aan NLpop.blog.nl. Met een top 10-hit op zak kunnen ze hun artiesten meer optredens laten doen, kunnen ze een album beter in de markt zetten en is de kans op airplay of media-aandacht groter.
NLpop begon twee weken terug de cursus Een Hit Scoren Doe Je Zo!, waarin met een dikke knipoog de zwakke plekken van de Single Top 100 werden blootgelegd. De cursus was vooral bedoeld voor de beginnende artiest of de individu die zijn favoriete artiest wil supporten.
Anoniem
Maar al snel meldden zich mensen uit de muziekindustrie die wel wat aanvullingen hadden op de cursus. 'Probleem' is dat ze allemaal anoniem willen blijven met hun onthullende verhalen. De informatie die ze lekten, liegt er immers niet om. Het openbaren zal ze niet in dank worden afgenomen door hun collega's, daarom reageren ze anoniem.
Opkopen
Het verhaal in een notendop: platenmaatschappijen zijn gebaat bij een hoge notering in de hitlijst. Hoewel iedereen erkent dat de hitlijst niet zo toonaangevend is als voorheen, willen ze er allemaal maar wat graag in staan. Daarom kopen platenmaatschappijen massaal hun singles op. Ze maken hiervoor gebruik van bedrijfjes die hierin zijn gespecialiseerd. NLpop sprak een manager die schat dat 50 tot 80% van de hitlijst zodoende wordt bepaald door de industrie zelf. "En dan gaat het niet alleen om de Dries Roelvinken en Gradje Damens, maar vooral om de vier grote spelers."
Hazes
Als voorbeeld wordt het succes van André Hazes genoemd. Hij scoorde deze zomer postuum twee nummer 1-hits in duetvorm. "De belangen voor EMI zijn hier gigantisch. Er is een tv-programma aan gekoppeld en een dure cd. Dan moet je wel succes boeken in de Single Top 100."
Ook wordt het top 10-succes van typische 'albumacts' genoemd, artiesten die vooral albums verkopen maar niet zozeer singles. Het gaat dan om artiesten als René Froger en James Blunt, die in de afgelopen maanden allebei hun grootste hits sinds tijden scoorden.
Voor 5.000 euro een hit
NLpop legde contact met zo'n opkoopbedrijf en inderdaad: wie een budget heeft van zo'n 5.000 euro kan een hit kopen bij dit bedrijf. De werkwijze wordt niet onthuld. Maar vermoedelijk is er een team van mensen die singles opkoopt in winkels en via downloadplatforms. In België vertelde ene Annie Cabus vorig jaar voor een Vlaamse platenfirma singles op te kopen.
Niet nieuw
De verhalen zijn dus niet nieuw. Gordon vertelde onlangs nog bekend te zijn met het fenomeen en ook BZN-bassist Jan Tuyp bericht erover op zijn website. "Ook rondom BZN zijn dergelijke acties wel
eens ter sprake gekomen. Wij hebben aan deze praktijken gelukkig nooit
meegedaan. Daar zweer ik op. Wij verkochten toch wel, en waren er te
kneuterig voor. De promotie afdeling van onze platenmaatschappij
beperkte zich tot het conservatieve "hypen" wat iedereen deed, en nog
doet. (…) Het waren vaak de mindere
Goden, uit het C-circus zoals wij dat noemden, die plotseling omhoog
schoten, waar geen zuivere koffie geschonken werd…"
Onder de uitdrukkelijke voorwaarde anoniem te blijven, wilde een enkele promotor tegenover NLpop ook wel erkennen dat er gebruik wordt gemaakt van opkoopbedrijfjes. Het gaat hier om promotors van zowel kleine als grote platenmaatschappijen. "Maar die 80% wordt volgens mij zeker niet gehaald. Bij ons gebeurt het incidenteel", zegt één van hen. Ook een andere promotor erkent de manipulatieve verkoop, ook zij kan het percentage hiervan in de hitlijst niet bevestigen. Weer een ander kent de verhalen ook. "Ze zouden gestraft moeten worden als dit ontdekt wordt, door bijvoorbeeld een jaar lang niet meer in de Single Top 100 te mogen voorkomen als platenmaatschappij."
NLpop gaat de komende tijd door met het achterhalen van de sleaze & dirt in de hitlijsten. Maar daar hebben we wel jullie hulp bij nodig. Iedereen die iets afweet van de manipulatieve verkoop cq fraude, kan zich bij de redactie melden. Dat mag anoniem. Hopelijk kunnen we dan binnenkort kijken in hoeverre het genoemde percentage klopt.
Zie ook:
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (8): De hitlijst weer toonaangevend
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (7): Een goed liedje
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (6): Extraatjes
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (5): Instore optredens
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (4): Downloadmanipulatie
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (3): Zelf cd-singles opkopen
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (2): Gebruik het internet
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (1): Het media-offensief
- NLpop cursus: Een Hit Scoren Doe Je Zo!
Kijk en dat bedoel ik nou.
Dan voel je je toch bekocht als artiest of niet dan?
Ze zouden de handel en wandel van programma’s als Idols moeten nagaan, want volgens mij gebeurd dit juist daar op grote schaal. Want hoe groot nieuws is het niet als zo’n plaat NIET op 1 komt te staan?
Wat ik jammer vind is dat in dit verhaal de naam Hazes gebruikt word dat is nu net een naam die deze trucs nooit nodig heeft gehad.
Hij is nog steeds razend populair dit getuigt zijn clipje op youtube waar al bijna 700.000 mensen naar gekeken hebben dit betreft zijn single met zijn zoon.
Ik heb dan meer mijn twijfels bij de hype Jan Smit die met zijn clipje nog geen 100.000
vieuws haalt met zijn laatste liedje.
Ik doe het gratis en ik bezorg je een Hit voor slechts € 1000,– . Dit omdat het via downloads gaat – en het werkt nog steeds !
Zo ook terug te vinden om m’n eigen site – ik heb echter te weinig bekendheid en nog steeds te weinig mensen die die mogelijkheid serieus nemen. Terwijl het zo simpel is en niet te controleren valt.
Kortom ik hou me aanbevolen; ik werk discreet, zorgvuldig, doelgericht – dus sucses verzekerd !
m.v.g. thom visser
Ja en daarom ben ik blij dat we nog steeds de top 40 hebben waar de fysieke verkoop nog steeds twee keer zwaarder telt dan de downloads alleen de airplay regeling daarin is ook een beetje waanzin daar een radiostation dan gaat bepalen voor de luisteraars welke plaat volgens hun eeen hit zou moeten worden en dan bedoel ik 538 en 3fm.
Je hebt net kunnen lezen hoe die verkopen tot stand komen – dus je opmerking slaat de plank volledig mis. En bovendien is airplay met verkopen verglijken – appels met peren verglijken en klopt die verhouding niet kijk maar wekelijks naar de positie van de ex- alarmschijven. De Top 40 – laat me niet lachen – die lijst stelt niet meer voor dan als Lemiers een lijstje zou smaenstellen.
Verkopen die ook nog eens enkel gemeten worden door verkopen van de Free en downloads enkel van downloadwikels gekoppeld aan Aim 4 Music oftewel 538.
Kortom de Top 40 is enkel het parade plaatje van radio 538 !
Nou als je daar blij mee bent oké – ik in ieder geval niet.
m.v.g. thom visser
De Top 40 is boelshit !
Die lijst is in 1995 vernaggeld.
Dave
En waarom vernaggeld toen, vind je Dave?
Nou dat ben ik niet met je eens de top 40 is voor mij nog steeds de enige echte alleen die airplay formule zou er uit moeten.
Ik heb het dan over de top 40 zoals hij vroeger is bedacht door Veronica en daar ging het puur om fysieke single verkoop en er zal in die tijd ook wel wat gesjoemeld zijn met getallen maar dat waren wel andre tijden toen had je echt een verkoop van 50.000 singles niodig om op 1 te komen.
In 1995 omdat toen naar Amerikaans voorbeeld airplay werd meegeteld. En wat Thom zegd daar ben ik ‘t ook zeker mee eens. Als je enkel de verkopen van één platenzaak meeneeemt en de downloads van b.v I tunes niet eens meeteld, dan ben je wel heel selectief bezig. En kun je zeker niet meer spreken van de enige echte !
En om iedereen even uit de droom te helpen ik ben componist en heb vele nummers geschreven voor mijn neef Hazes waaronder de Eenzame Kerst waar in 1976 echt 70.000 singles verkocht zijn in een week.
En waar wij niet verder kwamen dan een 5e plaats in de top 40.
Dus de tijden zijn wel veranderd mag ik zeggen.
Hallo Tonny,
Ik zag een bericht van jou op deze site aangaande het “kopen”van hits.
Eenzame kerst was een geweldig nummer van jouw hand, ik heb hier een video waar Andre jou daar voor bedankt uit 1982.
Kun je met mij contact opnemen?
Bedankt vast,
Dick (broer van Henk van Mokum)
Maar je hoeft het artikel over het onstaan van de verkopen wat hierboven geschreven is toch niet te aanvaarden als de waarheid.
Daar kun je toch alle kanten mee op.
Noui Frank. Dat er gesjoemeld wordt is wel duidelijk hoor. Formules van Idols e.d moeten het daarvan hebben. Waarom kwamen veel van dat soort plaatjes meestal DIRECT na een gewonnen finale ofzo op 1 terecht dan? Omdat het allemaal kwalitatief hoogstaande liedjes waren zeker??
De betrouwbaarheid van de single top 100 is door het middel van downloaden sterker te beinvloeden dan in het geval van de top 40 waar downloads maar voor 25 procent tellen.
Terwijl het in de top 100 gaat om verkoop is verkoop of het om fysieke single verkoop gaat of om downloads.
Dus zo kun je met een groot netwerk de single top 100 beter manipuleren.
Nou ik volgens mij zijn de idols kandidaten de enige die niet hoeven te sjoemelen. Jamai 300.000 exemplaren verkocht terwijl je met 4000 exemplaren al een nummer 1 notering hebt. De idols verkopen evengoed wel. Van een Dries Roelvink kan ik me dat voorstellen en van een aantal onbekende bandjes.
Jaap, dat komt alleen maar door een goed doortimmerd marketingplamn hoor van Idols.
Die hebben de 8 stappen van Herman’s cursus onlangs goed gevolgd.
Ze genereren de hype van het programma, beetje doortimmerde marketing, dus ook plaatjes opkopen, en hoppa weer een nummer 1.
Is toch ook al aangekondigd dan? Die en die volgende week op nr 1, dat is allemaal al uitgedacht…, alleen zoeken ze dan nog een naam om er boven te plakken, en dat is dan de desbetreffende winnaar.
Jaap die is raak
Idols en soortgelijke publieks trekkers hebben gesjoemel niet nodig. Daar zorgt de commercie wel vanzelf voor.
En Tony je hebt helemaal gelijk, de Top 40 stond er in het verleden om bekend dat zij Nederlands werk discrimineerde. Anno 2007 kunnen ze om Nederlandse artiesten niet meer heen omdat zij het beter doen dan ooit. De gehele Top 10 is haast in handen van Nederlandse bodem.
Zo wist wijlen André Hazes nooit in levende lijve een nummer 1- hit te scoren in de zogenaamde enige echte !
Terwijl hij er toch echt wel vier op zak had !
Sonja
Inderdaad, Sonja.
Maar leg dan eens uit waarom de meeste successen van Idols na 1 of twee singles al over zijn dan?
Komt dat niet omdat de hype van zo’n programma over is?
Die Idols verkopen zichzelf niet…
Tuurlijk Ronald !
Is de Hype voorbij, is het sucses voorbij.
Bekendheid is zo vergankeleijk.
Ik geloof persoonlijk ook niet in zo’n programma’s.
Een echt Idol ontstaat niet vanzelf.
Echter dat groeit en is het resultaat van vaak jaren keihard ploeteren.
Dat soort programma’s torpederen iemand tot idol zonder het te zijn.
Is de Hype voorbij, is het sucses ook gelijk voorbij.
Eigenlijk allemaal heel logisch.
Fame kun je niet afdwingen dat moet je verwerven en voor werken.
Sonja
Nog even over Hazes die man is nu populairder dan ooit en dan niet alleen bij de oude fans maar zelfs een nieuwe generatie
jonge kinderen die het mooi vinden.
Als je bij youtube kijkt naar de reacties op de single met zijn zijn zoon kun je het je niet voorstellen dat daar allerlei kinderen
reageren in de leeftijd van 14 tot 20 jaar.
die allemaal roepen dat ze het prachtig vinden.
Dit geeft toch aan wat een kwaliteit deze man als zanger had en hij heeft nooit mee hoeven doen aan een talentenjacht als idols of so you wanne be of iets van dergelijke onzin hij was met dit talent geboren.
By the way drie maal hetzelfde clipje samen 700.000 vieuws op youtube.
Als je een hitje scoort via idols of so you wanne be ben je nog geen artiest daar is wel iets meer voor nodig.
@ Sonja. Precies!
Die shows willen elkaar aftroeven,wat dus ten koste gaat aan de kwaliteit van de muziek. Jij begrijpt het.
Het blijven artiesten van C-garnituur, om A te worden heb je meer nodig dan even bekendheid…
Jij begrijpt het.
juist de Top 40 houdt belachelijke figuren als Thom Visser met zijn mediastunten bezig bah wat een verspilling om daar tijd aan te besteden , Radio 538 TMF 3FM Free Record Shop Holding dat zijn de grootste hitleveranciers of je dat nu leuk vindt of niet is een tweede , de Top 100 is gewoon een kille verkooplijst die niemand wil uitzenden
@ Ronald de afgelopen idols hebben bewezen dat die niet zondermeer op 1 komen.
Nee en hoe komt dat denk je, Remko.
Overkill van dat soort programma’s misschien?
Frankly je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten ! Je begrijpt duidelijk niet waar het hier om gaat en ja, laat je maar lekker opslurpen door de massa ! das lekker makkelijk; hoef je tenminste zelf niet na te denken. Je hebt blijkbaar niet in de gaten waar die monopolie positie van de Free naar toe lijd. En wat de massa media wil bereiken. Juist ja; figuren als jouw; volgelingen. Zodat er uiteindelijk enkel nog die muziek te verkrijgen is wat zei bepalen en niet wat de gehele populatie van het publiek wil.
Sonja
Quoted For Truth, Sonja
Ja precies, als je een massacomsument bent qua muziek (Idols e.d.) ben je bij FRS op de juiste plaats.
Daar is even wat meer voor nodig om aan de top te blijven ik denk dat diegene waar je 5 jaar na dat nog iets van hoort de blijvertjes zijn. De meeste hoor je na een half jaar niets meer van.
Sonja je kunt me alles noemen behalve een volgeling , maar we hebben het hier over hitlijsten en een hitlijst behoort populaire singles en segment te bevatten de Top 40 voldoet inmiddels 43 jaar aan deze eisen met een combinatie van 2.1.1. (singles, downloads, airplay) wat ik wel Ok vind de Top 100 daareentegen is een rommelmarkt hoe objectief ook maar erg chaotisch , een Nick & Simon op 2 laten binnenkomen dankzij instores bij de Mediamarkten nee dat is objectief en daarbij als je van echte muziek houdt verdiep je niet in verkooplijsten zou 3Fm ook eens moeten doen al zijn ze wel beter bezig dan voorheen en wat nou monopolie , alsof de Musicstores met hun polderpopshit niet monopolistisch bezig zijn
@ frankly: je spreekt je tegen want diezelfde nick & simon kwam op 6 in de top 40
maar ze kwamen binnen op 15
Ik snap echt niet wat idols hier mee te maken heeft. Idols is allang niet meer een garantie voor een nummer 1 notering. Kan zijn dat het overkill is maar als de radio iets niet doet in NL is het draaien van singles van idolsfinalisten. Vaak zijn de singles van die finalisten niet eens te kopen bij FRS.
Volgens mij zijn juist figuren als Roelvink en Jan Smit en CS hier eg mee bezig. Alles wat momenteel uit Volendam komt is meteen een nummer 1 hit. Meestal maar voor een week.
Het verhaal van de top 40 klopt niet helemaal er zijn nederlandse
artiesten die een nummer 1 hit scoren zonder airplay hulp van 3fm en 538 dus hoe verklaar je dat dan.
dan bedoel ik Andre hazes met zijn zoon als voorbeeld zijn gewoon vreselijk veel platen van verkocht net als het album dat nu op 1 staat.
En ook daar heeft 538 en 3fm geen invloed op gehad.
@ Remco
Wat Idols ermee te maken heeft? Dat is Ronalds favoriete onderwerp, dat krijgt hij zelfs in zijn slaap nog niet uit zijn hoofd. Als hij aan muziek denkt, denkt hij aan Idols.
Hij grijpt graag elk onderwerp aan om over Idols te beginnen, en als hij niets vind start hij zelf wel ergens iets op. Hoezo obcest!!!
Radio en TV wil ook wel es tegenwerken..
Wellicht is het jullie ook opgevallen dat op een aantal zenders de clip en single van Anouk bijna absurd, weinig aandacht krijgt.
Waar iedereen had verwacht dat de “totally fun clip” van Good God Superclip zou gaan worden bij TMF, kreeg een andere Nederlandse band deze titel toegespeeld. Ook de airplay op Radio 538 is bijna beledigend te noemen. Over het hoe en waarom heeft het fanclubbestuur zo zijn gedachten, maar hoe het ook zij… het mag duidelijk zijn dat wij (en wij gaan er stiekem van uit jullie ook) dit graag anders willen zien.
De release van een nieuwe Anouk na 3 jaar tijd, zou voor iedere zender bovenaan de lijst moeten staan, daar dit voor Nederlandse bodem gewoonweg de grootste release van het jaar 2007 is.
Wij willen graag de clip met hele grote regelmaat voorbij zien komen op TMF, MTV en alle andere mogelijke clipzenders.
Wij willen graag de single “Good God” op een toppositie van de Top40 zien en dat heeft weer alles te maken met de airplay die 538 aan de single geeft.
Daarom ons verzoek om Anouk de aandacht te geven die zij simpelweg als artiest verdiend en in de afgelopen 10 jaar meer dan afgedwongen heeft. Het is te belachelijk voor woorden dat dit bericht überhaupt geschreven moet worden.
HELP ons, Anouk en uiteindelijk ook jezelf!
Laat VANDAAG NOG weten aan Radio538 en TMF dat ook jij Anouk graag ieder uur uit de radio en vanaf het scherm wilt laten knallen!!! Maak gebruik van onderstaande links en LAAT JE HOREN!
link TMF: http://www.tmf.nl/#/algemeen/contact/
link 538: [email protected]
BEDANKT!
Bron: Stg. Fanclub Anouk
@ Geesje. Obcest?? Wat is dat?
En hahaha, Remko. Idols en niet manipulatief. Leg maar eens uit wat er NIET manupatief aan is dan. Dat hele programma (en soortgelijke) formules moeten het hebben van manipulatie.
Alleen al dat men er van te voren van uit gaat, inmiddels ging,dat die plaatjes van dat soort lui op 1 zouden komen zegt al genoeg. Dat hebben ze van te voren uitgedacht. En van alles gedaan om dat ook te realiseren dus. Wat heeft Idols NIET met manipulatie te maken dan?
One Day Fly had dat toch bewezen, of niet dan?
Weet je waar daadwerkelijk iets aan moet gebeuren is de GFK zelf. Ze worden betaald door de majors dus ze luisteren ook naar de majors – een soort poppenkast. De majors zitten ook in het bestuur die vervolgens weer GFK de opdrachten geven hoe ze te werk moeten gaan. GFK mag wel een keer duidelijkheid geven hoe het nu echt werkt maar dat doen ze nooit omdat ze dan zelf niet kunnen manipuleren.
Mensen die aangeven dat album lijst representatief is snappen niet hoe de markt fungeert. Van dance acts, r&b etc worden nagenoeg geen albums verkocht maar slechts singels en zijn toch hits in het land. Album charts is voor 30+
Instores zou eigenlijk niet meemoeten tellen voor de verkoop, hierdoor krijg je teveel schommelingen en daardoor onbetrouwbaar.
Verder rommelt iedereen dus is alles toch weer in balans.
Downloads praat iedereen zo gemakkelijk over zeker Thom Visser die 1 jaar geleden gelijk had maar nu het spoor bijster is. Alle 3 belangrijke providers werken met ip-checkers. Ook de top 100 heet een ip-checker, ip-wisselaars heeft geen zin omdat je dan een download creeert uit Taiwan of een ander oosters land. Je kunt dus wel je omgeving bij elkaar roepen maar dat werkt 1 a 2 weken daarna vallen ze met bosjes af dus dat werkt ook niet. Het inschakelen van een fanclub werkt wel maar dat zijn dan ook echte verkopen dus geschikt voor de charts.
Kort maar krachtig, blijft moeilijk maar de top 100 blijft een goed middel, regels mogen wel iets duidelijker zijn!
He Sonja,
De top 10 is in Nederlandse handen omdat de nederlandse artiesten de single lijst nog zien als promotie en net een tandje harder lopen dan de reoganiseerde majors. Belang van Nederlandse artiest is ook een top 10 voor hun snabbels en eigen ego.
De single lijst is goed voor promotie en kost geld en is enorm tijdrovend als je het goed doet. Albumlijst is voor de inkomsten.
Je kan het ook zo zien:
Singles is voor de grote massa.
Albums voor de échte liefhebber.
Ga maar na. Een koper van een singletje van, ik noem maar wat, Enrique Iglesias zou geen CD kopen van bijv. Arcade Fire ofzo.
Toch staan beide op een redelijke plaats genoteerd in de specifieke lijst.
Albumlijst is veel minder manipulatief. Daar de Enrique singel koper zijn/haar omgeving zou kunnen beïnvloeden door zijn plaatje ook door die omgeving te laten downloaden cq kopen.
Die zal geen niet Arcade Fire downloaden en laten downloaden omdat hij/zij met grote waarschijnlijkheid die band niet eens kent.
De échte liefhebber, om het voor het gemak maar zo te noemen, koopt zijn album toch wel.
Ik weet ook niet of het uit maakt. Single en album lijsten zijn 2 compleet verschillende lijsten voor verschillende artiesten.
Single is meer voor de “jeugd” en what’s hot, album voor de liefhebber zoals je al aangaf. Ik geloof daarom ook wel dat singles door de majors worden opgekocht of dat er een stilzwijgende afspraak is met de gfk. Hoe komt een Froger ooit in de top 10? Zijn publiek met op gepofte haren weet niet eens hoe zij de single moeten kopen, zij krijgfen en album met kerst of sinterklaas. Vandaar dat ik het onbegrijpbaar vind dat bij dit soort artiesten niet eerder wordt gecontroleerd ipv alleen bij “Berk music” artiesten
Wat zou Ronald graag meedoen met zijn bandje Qua-Si-Modo aan een talentenjacht. De enige mogelijkheid om erkenning en bekenheid te krijgen voor de idols-fan.
Nee Maaike, geen behoefte aan. Ik doe het wel op me eigen manier.
Maar Nederlands lijkt erg moeilijk voor je, want dat heb ik al een sverteld. Welk deel begreep je niet?
Heb geen band op het ogenblik trouwens, ben met wat anders bezig.
Huh, is je band opgedoekt dan? Ik had een keer van je begrepen dat je voor binnenkort nog optredens had staan. Je zou zelfs nog wat laten horen via you tube oid.
Ik heb meerdere muzikale bezigheden, daar had ik het dan over gehad Sanne.
O, ik had begrepen dat je binnenkort een optreden had met je band. Verkeerd begrepen dan. Jammer dat je nu niets met je band doet.
Oeps valt hier iemand door de mand ?
Ik zou niet weten wie, maaike?
Wie zou er door de mand moeten vallen dan? Jij? En waarom dan?
@ Sanne
Ik heb wel een optrden volgende maand, maar dat is niet met een band. Zoals ik al zei, ik heb meerdere muzikale bezigheden
Remco wat een bullshit!
Als alles wat uit Volendam zou komen op duistere wijze op nummer 1 zou binnen komen dat had het management van Jan Smit allang een nummer 1 hit gekocht voor de 3J’s.
Je weet werkelijk niet waar je het over hebt.
Alle concerten van Jan Smit en Nick & Simon zijn uitverkocht!
Dus die manipulatie moet je vooral niet zoeken in de hoek van de populaire artiesten.
Jan Smit is helaas zo ook in de picture gekomen met ik zing dit lied alleen voor jou. Net als een nare SOA komen we niet af van dit talentloze mannetje. Jammer, dat door dit soort praktijken goede muziek geen kans krijgt zonder de juiste connecties. Ik noem het muziek mafia enkel om te kunnen cashen met live optredens, waar de echte pecunia’s mee worden verdient.