Lohengrin zwaar maar nieuw begin voor Wouter Hamel // Klassiek en jazz

Eenzaamheid, nostalgie en de zoektocht naar geborgenheid. Het klinkt allemaal door op Lohengrin, het derde album van Wouter Hamel. Waar voor veel artiesten de opvolger van het debuut als ‘de moeilijke tweede’ wordt gezien was voor Wouter dit derde album juist een zware bevalling. “Lohengrin voelt als het langste project waar ik ooit mee bezig ben geweest. Tot de laatste opnamedag heb ik overwogen er toch een producer bij te halen. Ik bleef maar twijfelen of het wel goed kwam”, vertelt hij in een interview met NLpop.

Lohengrin is dan ook onder heel andere omstandigheden tot stand gekomen. Hamel besloot na twee albums het zonder producer Benny Sings te doen. Verder stapte zijn pianist Pieter van de Graaf op. Tijdens het schrijfproces werd bovendien Wouters relatie beëindigd.

Alleen
“Je beseft je dan opeens wel dat je overal alleen bent. Natuurlijk heb ik wel mijn management en het boekingskantoor enzo, maar daar heb je niets aan bij het maken van een plaat. Die moet echt uit jou komen”, vertelt Wouter.

Hij begint met schrijven aan Lohengrin in de zomer van 2010, in het schuurtje van zijn ouders. “Mijn relatie was toen nog niet voorbij en Pieter had ook nog niet besloten om te stoppen. Ik wist wel dat ik de plaat alleen moest maken. Ik vond het gezellig om bij mijn ouders te zijn, maar sloot me ook wel heel erg af. In dat hok zat ik te zoeken, soms productief, andere momenten zat ik een uur voor me uit te staren. Na alle drukte met Nobody’s Tune had ik dat ook wel even nodig. Eenzaamheid is voor mij de enige manier om te schrijven. Dan kom ik pas dichter bij wie ik ben. Je ziet wat je drijfveren zijn en je durft eerlijk te zijn. Het is voor mij de enige manier om te schrijven, het lot van mijn bestaan. Ik moest veel verwerken, voor mijn gevoel heeft het daarom lang geduurd voordat de plaat vorm begon te krijgen.”

Kindertijd
Hamel bedenkt tijdens het schrijfproces al dat het album Lohengrin moet gaan heten, naar de straatnaam waar hij opgroeide. “Toen ik daar zat, ging het mis. Mijn relatie ging uit en ik kreeg steeds meer stress omdat ik de plaat alleen moest maken. Ik merkte dat het fijn was om in mijn hoofd terug te gaan naar mijn kindertijd. Toen alles nog onschuldig was. Dat je nog aan het begin staat van alles. Het album staat dan ook symbool voor een nieuw begin. Pas maanden later ontdekte ik dat Lohengrin ook een soort ridder is, met een hele legende over opnieuw beginnen. Te toevallig! Toen moest dat wel de titel worden, of mensen nu naar Wagner gaan vragen of niet.”

Klassieke invloeden
Want waar debuutalbum Hamel bovenal vrolijk was en op Nobody’s Tune de jazz-invloeden al veel verstilder klonken, zijn op Lohengrin veel klassieke invloeden hoorbaar. “Dat hebben mijn nieuwe pianist Thierry Castel en ik heel erg samen zo bepaald. Zelf ben ik geen geweldige pianist, maar dan speelde ik heel lelijk een stukje voor en dan werkte hij het verder uit.” De liefde voor klassieke muziek heeft Hamel niet van huis uit meegekregen. In zijn jeugd zijn het posters van Madonna en Michael Jackson die boven zijn bed hangen, in de puberteit ontdekt hij Jeff Buckley. “Die plaat heb ik tijdenlang dagelijks tien keer gedraaid. Ik kende ieder akkoord. Ik hoorde een stem die me raakte. Pas op het conservatorium kwam ik in aanraking met jazz en klassiek, achteraf kon ik wel wat van Jeff Buckley naar die stromingen herleiden.”

De studio in
Samen met Thierry creëert Wouter de geraamtes van zijn nieuwe liedjes, waarmee hij de studio ingaat. “Spannend, daar moest ik als de muzikant èn de producer aan mijn band uitleggen wat ik wilde. Van sommige liedjes had ik nog alleen maar een couplet en een refreintje. Tot op de laatste dag heb ik overwogen er een producer bij te halen. Ik bleef maar twijfelen of het wel goed kwam. Maar toen ik in de controlroom zat en door die fantastische speakers hoorde wat de band inspeelde, dacht ik: ‘Dit kan wel wat worden’. Meteen hebben we zes of zeven nummers opgenomen. Het leeuwendeel van de plaat was af, ik was tevreden.”

Privéleven
Daags voor de release van Lohengrin brengt RTL Boulevard een item over Wouter Hamel. Maar dit gaat nauwelijks over muziek, de rubriek brengt ‘de primeur’ dat Wouter en vriend Winfried Baijens uit elkaar zijn. Terwijl Wouter dit al liet zien op de vorig jaar verschenen DVD One More Time on the Merry-Go-Round en in een tv-interview bij Paul de Leeuw. “Ja, dat item in RTL Boulevard was wel schrikken. Ik dacht dat ze kwamen filmen voor mijn nieuwe CD, maar het ging vooral over mijn relatie.” Toch besloot de zanger al eerder openhartiger te worden. “Ik heb mijn privé-leven ontweken in interviews, maar het is ook zo saai om een gesloten artiest te zijn. Je moet ook eerlijk kunnen zijn als het niet goed gaat. En ik moet ook niet geeuwen als ik mijn eigen interviews teruglees. Maar het moet wel in balans zijn.”

Lohengrin is inmiddels verkrijgbaar. Deze maand staan er nog enkele optredens in Nederland gepland, vanaf januari begint een omvangrijke theatertoer door heel het land, data hier.

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>