Hulde! 3fm met social media chart

De Nederlandse hitlijsten; er is er geen één toonaangevend of representatief voor wat er nu ècht wordt gewaardeerd in Nederland. Maar 3fm brengt daar mogelijk verandering in. Het radiostation introduceert de Serious Talent Chart, waarbij van aanstormende talenten op platforms als YouTube, Hyves, Facebook, Twitter en Last.fm in de gaten wordt gehouden hoe populair een act is. Kijk, dat zouden ze nou ook eens voor heel de muziekindustrie moeten doen!

Ik heb het hier al eens eerder geopperd: maak een hitlijst op basis van views op YouTube. Het is vast wel per land te filteren wat er daar bekeken wordt. Kwestie van dubbele uploads bij elkaar optellen en je weet eindelijk wat er ècht populair is.

Voor NLpop volg ik nu elk weekend de Single Top 100, wat ik nog altijd de meest zuivere van alle hitlijsten vindt. Weliswaar is het door inzakkende verkoop steeds meer een marketing- of promotielijst geworden, het is wel de enige chart die geen enkele (populaire) muziekstroming of artiest uitsluit.

Want dat is mijn grootste probleem met de Top 40 of de Mega Top 50. Ze zijn vooral een afspiegeling van wat Radio 538 of 3fm draait, waardoor je als radiostation dus je eigen hits maakt. Terwijl niet elke stroming op het station is vertegenwoordigd. Daarnaast kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er hier en daar nattevingerwerk aan te pas komt bij de Top 40.

Dan heb je nog de TMF Superchart, die al claimt in kaart te brengen van wat er online populair is. Maar de verschuivingen in die chart vind ik toch wat summier en traag. Mijn gevoel zegt me in elk geval dat het met sommige nummers veel sneller gaat dan de TMF Superchart ons doet geloven.

Kortom: hulde voor dit initiatief van 3fm, dat zich nu nog vooral op beginnende artiesten richt. Nu doorontwikkelen en je hebt straks eindelijk (weer) een echt toonaangevende en representatieve hitlijst voor Nederland.

facebook share facebook share

7 Reacties // Reageer

7 thoughts on “Hulde! 3fm met social media chart

  1. Frank Zweers

    Het is enorm kinderachtig en erg simpel om de Top 40 als enige van natte vingerwerk te betichten terwijl de Braderie top 100 digitaal “onzuiverder :is . kijk het zit als volgt je pakt een doelgroep waarvoor een hitlijst bestemd is (13-39 jarigen) en daaruit ga je opereren je maakt niet alleen maar een hitlijst voor je eigen achterban als de Sterren.nlfactor zoals verkoopfundamentalisten ons graag doen geloven. de Kijkcijfers top 100 doet eigenlijk precies hetzelfde , een afspiegeling geven van een groep Nederlanders wat representatief is voor het hele land. De top 40 heeft die zware verkoopfactor niet meer omdat die niet representatief is en manipuleerbaar dat is op alle fronten . Mijn theorie is als een chartrun te controleren valt, dus niet nieuw op 5 en zakken naar 65 dan kan het geen natte vinger werk zijn .(ook zo’n rare stelling als de bewegingen te traag zijn is het niet zuiver? )

      /   Reply  / 
    1. Herman Roggeveen Auteur

      Over het nattevingerwerk waarvan ik de Top 40 verdenk: Erik de Zwart heeft op tv al eens gezegd dat de Top 40 in zijn beginjaren op basis van willekeur werd samengesteld. Maar ook in de jaren ’90 werd er nog volop geflest. Ik kan me nog herinneren dat de toenmalige tv-presentator Annette Barlo te gast was in Telekids. Drie weken later waren daar gemaakte opnames te zien in de Top 40 het tv-programma, inclusief aankondigingen van de nieuwste bewegingen. Best knap dat je dat zo ver van te voren weet.
      als ik naar de Top 40 nu kijk, verbaas ik me nog steeds over verschuivingen. Sowieso slaan nu veel meer singles de tipparade over dan ooit in het verleden (Bloemkolen van André van Duin was toen een zeldzame uitzondering). Komt misschien door verandere weging van factoren (verkoop vs airplay etc). Maar voor mij is echt volstrekt onduidelijk hoe die lijst wordt samengesteld – ik vertrouw ‘t in elk geval niet.

      Overigens ben ik met je eens dat de Single Top 100 ook niet eerlijk is, maar ik vind het de zuiverste hitlijst voorhanden in Nederland.

        /   Reply  / 
  2. Frank Zweers

    Anyway ..deze Serious chart van 3FM is een goede zaak omdat die een andere afweging maakt kan ik alleen maar toejuichen

      /   Reply  / 
  3. BoycotIdols

    Ja hier ben ik zeker voor.
    Goed initiatief.

      /   Reply  / 
  4. Frankly

    maar deze hitlijst kun je ook manipuleren een relatief onbekende groep kan heel veel groepjes aansporen om hun clipje op youtube te bekijken of massaal vrienden worden op Hyves. iedereen kan zo een Hype creeren waarom geen Alternatieve moordlijst van “singles”ism met 3 voor 12 van de VPRO ? zo moeilijk is dat toch niet ?

      /   Reply  / 
  5. BoycotIdols

    Hm daar zeg je zoiets. Er is al een alternatieve lijst…

      /   Reply  / 
  6. Frank Zweers

    Bloemkoole van van Duin kwam wel degelijk eerst in de Tipparade (nr 9) dat was destijds een regel dat singles via de tiplijst (die ook werd uitgezonden) de Top 40 inkwamen. en merchandising was altijd een uitgangspunt. (ook het aantal singles dat werd ingekocht) Een Top 40 die drie weken later werd uitgezonden is onmogelijk en zal wel gewoon in gemonteerd zijn . In de Top 40 werd in het Veronica-tijdperk (dus voor de Stichting Nederlandse Top 40) weleens “gerommeld”maar dat was ook makkelijker omdat er toen niet zoveel platenzaken waren maar des teveel Nederpopbandjes . Dat is niet bijzonder , in de Hilversum III Top 30 gebeurde dat ook wel (is opgezet door Willem van Kooten). In de Nationale Hitparade ook Marliese van Fisher Z en Everbody’s Laughing van Phill Fearon werden ineens top 10 hits gewoonweg een verkeerde registratie van verkoopcijfers Na 1974 dus ten tijde van de Stichting Top 40 kwam hetweleens voor dat bepaalde singles onderin de Top 40 stonden terwijl ze ie slechter verkopen (ik herinner mij Hot Havanah Nights van Albert West uit 1984) vaak kwam zo’n single door hoeveelheid inkoop alsnog in de Top 40. maar meestal gebeurde dat niet omdat singles destijds constructief werden ingekocht zoals nu de airplay constructief is. de inkoop van singles destijds en de airplayopbouw nu bepaalt grotendeels het segment van de top 40 (om chartruns als 13-20-17-24-6 te voorkomen) en verder komt het nu minder vaak voor dat platen de Top 40 binnenkomen zonder Tipparadeverblijf dan in het megachartstijdperk . (toen waren er veel meer hyperige singles die nauwelijks gedraaid werden) Nu gebeurt het alleen met hits die het alleen van een enorme verkoopRUN moeten hebben van bovenal itunes en die zijn makkelijker bij te houden :

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>