Single Top 100 bewijst opnieuw belang streaming

Overgang naar streaming blijkt voor deel muziekindustrie maar lastig

De Nederlandse Single Top 100 wordt deze week opnieuw aangevoerd door Lil Kleine en Ronnie Flex met Drank & Drugs. De track is inmiddels bekroond met platina. De rest van de top 10 is bijna helemaal hetzelfde als vorige week.

Single Top 10

1. Lil Kleine & Ronnie Flex – Drank & Drugs
2. Felix Jaehn ft Jasmine Thompson – Ain’t Nobody
3. Nicky Jam & Enrique Iglesias – El perdón
4. Major Lazer & DJ Snake feat. MØ – Lean On
5. Kenny B – Parijs
6. Kygo ft Parson James – Stole The Show
7. Eva Simons – Policeman
8. Avicii – Waiting For Love
9. Lost Frequencies – Are You With Me
10. Wiz Khalifa ft Charlie Puth – See You Again

Discrepantie

De hoogste binnenkomer is Freedom van Pharrell Williams op de 59ste plaats. Het nummer was afgelopen week zowel 538 Alarmschijf als 3FM Megahit dus dat valt nog tegen. Een nummer dat veel gedraaid is op de twee grootste zenders van Nederland zou in de bovenste helft van de lijst mogen binnenkomen.

De crux zit ‘m in de streaming scores. In Spotify komt Freedom rustig uit de startblokken met zo’n 670 duizend plays wereldwijd. We weten dat streaming een single een flinke boost geeft als de aantallen plays in de miljoenen gaan lopen.

Als je alleen iTunes-downloads telt dan staat Freedom van Pharrell over de afgelopen week in Nederland op de vijfde plaats, maar dat geeft een vertekend beeld. Die discrepantie zien we ook bij een aantal nieuwe Nederlandse singles.

Verleiden

De nieuwe B-Brave-single Verleiden komt in de Single Top 100 binnen op de 69ste plaats, terwijl het nummer qua iTunes-downloads over de afgelopen week goed is voor een 18de plaats. Maar met zo’n 90 duizend plays in Spotify en 185 duizend views op YouTube gaat het allemaal best goed met B-Brave.

Die 69ste plaats is niet heel hoog, maar de boyband scoort altijd sterk bij hun eigen doelgroep en heeft een indrukwekkende aanwezigheid in sociale media. Hopelijk kan B-Brave met goede prestaties in streaming de komende week hun positie in de chart in ieder geval vasthouden, en hopelijk nog versterken.

Extreem contrast

Het contrast is veel extremer bij Lekker Likkie van Snollebollekes. Dat bizarre nummer komt binnen op de 88ste plaats in de Single Top 100, maar haalt in de iTunes-weeklijst de 13de plaats. Het is in Spotify slechts 9300 keer beluisterd. Je vraagt je af hoe het mogelijk is dat het tegelijkertijd zo hoog in iTunes staat.

Voor een topscore in iTunes zijn maar een paar honderd downloads nodig, en het kan ook te maken hebben met de doelgroep. Jongeren streamen nog altijd meer dan ouderen. Maar je kan zo’n release toch geen hit noemen als ‘ie maar een paar honderd keer in iTunes gedownload wordt en in streaming compleet flopt?

Daar komt bij dat iTunes-downloads en YouTube-views veel makkelijker te manipuleren zijn dan streams. Het is toch heel dubieus dat “Lekker Likkie” op dit moment in de top 5 van iTunes staat, op YouTube 132 duizend views (met maar 39 comments) heeft, maar in Spotify slechts 9300 keer is beluisterd.

Opportunistisch

De dynamiek rond downloaden en streaming, en het effect op de charts, blijft boeiend. Zeker nu Apple zich met een eigen streamingdienst in de keiharde concurrentiestrijd met Spotify, Deezer en Google heeft gestort. En dan zijn er ook nog kleinere spelers in de streamingmarkt zoals Rhapsody, Jango en Tidal.

Dat streaming de toekomst is, en dat die toekomst al lang is begonnen, is een feit. Alle onderzoeken en cijfers wijzen op sterke groei van streaming en tanende populariteit van downloaden. iTunes-eigenaar Apple speelt daar nu ook op in.

Maar wat deze overgangsfase vervelend maakt is de tergend trage reactie, en afwachtende houding uit een deel van de muziekindustrie. Wat we nog veel zien is dat labels en artiesten opportunistisch de nadruk leggen op downloadscores in iTunes, terwijl die zwaar aan betekenis hebben ingeboet.

Omgekeerde wereld

In sommige gevallen wordt een single eerst alleen op iTunes gezet, en wachten ze met Spotify en YouTube. Dat is in 2015 toch de omgekeerde wereld! Dat soort tactieken blijken bovendien steeds minder effectief. Vechten tegen de bierkaai. Met name bij singlereleases. Bij albums valt daar nog wel wat voor te zeggen.

Het is begrijpelijk omdat met downloads meer geld verdiend kan worden, maar get real! Zoals Another You van Armin van Buuren en Mr. Probz exclusief in première ging op Spotify, en meteen wereldwijd aansloeg. Dat is de realiteit van 2015.

Hopelijk zullen meer artiesten zulke voorbeelden volgen, en zullen zij daarvoor de ruimte krijgen van hun platenlabels. Een topscore in iTunes is leuk, maar geen noodzaak. Scoren in streamingdiensten wordt daarentegen steeds belangrijker.

Video: audio preview Freedom van Pharrell Williams die op YouTube is geplaatst. De videoclip bij het nummer ging exclusief in première op Apple Music.

facebook share facebook share

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Single Top 100 bewijst opnieuw belang streaming

  1. Frankly

    De single top 100 is de streaming top 100 geworden . De tijd dat Dries Drolvink op 1 binnenknalt is gelukkig voorbij

      /   Reply  / 
    1. Nico

      Die storten zich nu op de album lijst. Een deal met een paar mediamarkten, een grote fanavond, veel verkopen opgeven en GFK staat machteloos.
      Streaming niet nodig, YouTube views onbelangrijk.

        /   Reply  / 
  2. Sven

    Gelukkig is er maar 1 lijst die echt telt en dat is de Nederlandse TOP 40….

      /   Reply  / 
    1. @lbert

      O, en wie bepaalt dat dan, jij ??

        /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>