Zweden wint Eurovisie, Nederland 15e in halve finale

Toch nog het beste resultaat voor Nederland sinds Edsilia Rombley in 2007, waarna het systeem van twee halve finales werd ingevoerd. Joan Franka is uiteindelijk 15e geworden in de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival. Ze kreeg 35 punten.

Sieneke behaalde in 2010 de 14e plek in een halve finale waarin een land minder meedeed. Zij kreeg toen 29 punten met haar Sha-la-lie. Hind kreeg in 2008 27 punten in haar halve finale, maar toen stemden nog geen jury’s mee in de halve finales. In 2009 kregen De Toppers 11 punten, en vorig jaar gingen de 3JS met 13 punten naar huis.

Joan kreeg van 8 landen punten: 8 van Duitsland, 7 van zowel Estland als Turkije, 4 van Verenigd Koninkrijk, 3 van zowel Litouwen als Noorwegen, 2 van Slovenië, 1 van Zweden.

Hoewel een teleurstellend resultaat, lijkt Nederland het dieptepunt voorbij te zijn. Laten we het positief bekijken: met Joan’s resultaat zet Nederland een duidelijke stijgende lijn in. Had ze 11 puntjes meer gehaald, dan hadden we in de finale gestaan. De zware halve finale en onvoordelige loting hebben ons dit jaar ook parten gespeeld.

Zweden wint overtuigend met Euphoria
Winnaar van het Eurovisie Songfestival 2012 is grote favoriet Zweden geworden. Een ware monsterzege. Het lied is geschreven door Thomas G:son, een grootleverancier in songfestivalliedjes. De Zweed schrijft liedjes voor nationale finales van diverse landen, die het vaak goed doen. Zoals Denemarken (4e in 2010) en Spanje (dit jaar 10e).

Zijn liedjes staan er bekend om dat ze het een en ander lenen uit bestaande composities. Zo lijkt de Deense inzending uit 2010 op Every Breath You Take van The Police, en is Euphoria duidelijk geïnspireerd op hitsuccessen als Titanium van David Guetta.

Laat dat een les zijn voor de TROS en de Nederlandse componisten die voor 2013 liedjes willen inzenden. Het hoeft niet allemaal even origineel te zijn, zolang de melodie maar geen exacte kopie is kunnen populaire songs als inspiratiebron dienen. Daarbij is de uitvoerend artiest Loreen een heel bijzondere persoonlijkheid.

Een mysterieuze, sensuele dame van Marokkaanse afkomst, met zeer krachtige vocalen en een originele choreografie. Haar dans lijkt een beetje op Kate Bush, maar het geheel is uniek voor het Songfestival. Loreen heeft zich overigens maandenlang in het zweet gewerkt om voldoende conditie op te bouwen voor deze performance.

Studioversies van alle liedjes: Eurovision Song Contest Baku 2012: Light Your Fire

Bekijk en beluister het winnende Euphoria van de Zweedse Loreen hier nog eens:

facebook share facebook share

19 Reacties // Reageer

19 thoughts on “Zweden wint Eurovisie, Nederland 15e in halve finale

  1. birgitte

    wat een onzin, ’11 puntjes meer en dan had ze er wel gestaan’. noorwegen was wel door en is uiteindelijk laatste geworden in de grote finale. wordt eens tijd dat nederland het anders gaat aanpakken en zeker niet iemand sturen die nog nooit voor een groot publiek heeft gestaan. zou Ralf Mackenbach niet een goede optie zijn?

      /   Reply  / 
    1. Marcus Lucas Auteur

      Is een beetje ironisch bedoeld he, misschien komt dat niet over omdat ik de tekst hier en daar flink heb ingekort. Ik wil het wel positief blijven bekijken, zo erg is het allemaal toch niet?

        /   Reply  / 
    2. Henk

      Maar goed dat Nederland niet in de finale stond. We zouden echt voor gek hebben gestaan. Het zou toch echt wel 1 van de slechtste liedjes zijn geweest.

        /   Reply  / 
      1. Nico

        Kwa uitvoering dan.

          /   Reply  / 
      2. Nico

        Als Amy McDonald het had gezongen (waar het een beetje van na gedaan was) had je iets anders gehoord.

          /   Reply  / 
  2. rob

    Ja hoor, Ralp Mackenbach, hoe kom je er op? Wel eens goed naar Ellen ten Damme geluisterd? Die kan werkelijk alles. Voor Duitsland heeft ze ooit bijna meegedaan, kwam niet door de voorronde, maar toen zong ze ook een heel apart lied. Zij is een kanjer in presentatie. Voor haar afgelopen show kreeg zij lovende recensies van de serieuze pers. Met name het showeffect, je kijkt je ogen uit, werd geprezen. Maar goed, iedereen heeft zijn persoonlijke smaak. Ik vond Joan er echt als een strijkplank bij staan. De muzikale begeleiding was denk ik ook wat kaal. Het mag wel een wat steviger oftewel, meer power. Neemt niet weg dan Joan haar best heeft gedaan en de flauwe grappen van Gordon niet verdient, wat heeft hij zelf gepresenteerd tijdens het ES, eindigde ook onderaan. Ach, het gaat maar om een songfestival, who cares?

      /   Reply  / 
  3. Marcus Lucas Auteur

    Mbt Joan was het ook moeilijk om een balans te vinden. De kritiek op de Nationaal Songfestival act was dat de huppelende trommelmeisjes te veel van het goede waren, en Joan dat niet nodig had. Tom Dice werd aangehaald. Hou het simpel, zei men; gewoon staan met je gitaar, en focus op het liedje. Ralf Mackenbach zou best in het Nationaal Songfestival mee kunnen doen. Maar het ligt toch aan het liedje. Zijn winnende liedje voor het Junior Songfestival was een uitstekende productie van Tjeerd Oosterhuis. Als hij een liedje instuurt, en componisten als John Ewbank, Future Presidents, Han Kooreneef, Fluitsma & Van Tijn, de mensen van Within Temptation, en nog een aantal anderen, waaronder ook outsiders en singer-songwriters, dan moet een sterke competitie kunnen ontstaan. Zij moeten er ook iets aan hebben natuurlijk, dus ik denk beter de liedjes voorafgaand aan Nationaal Songfestival al releasen zodat er meer dynamiek ontstaat. Niet blindstaren op eenzijdige belangen. Of het nu gaat om John de Mol of Eric van Tijn, of wie dan ook. De grootste successen komen voort door een echte competitie aan te gaan. Het kan bijvoorbeeld in 2 halve finales met elk 10 liedjes waaruit de helft doorgaat naar de finale van het Nationaal Songfestival. Als ze dan nog iets van een wildcard ronde of zo doen, heeft de TROS een maand lang een kijkcijferkanon in handen. Moeten ze alleen wel op tijd dat time slot op zondagavond voor meerdere avonden reserveren bij de netmanager.

      /   Reply  / 
    1. Keesjan

      Helemaal eens met de analyse van Marcus. Daarbij wil ik ook aangeven dat het ook om de performance gaat. De act van zweden was op het zweeds nationaal songfestival al zo als dat wij het gezien hebben. Nederland heeft tijdens de repetities nog moeten bouwen te laat dus.
      Daarbij gaat het er ook om dat je iets vernieuwends moet brengen. De winnaars van de afgelopen jaren kenmerken zich dat het vernieuwend is en iets is wat je van dat land niet verwacht. Wij sturen nog steeds het format: couplet, refrein, couplet, refrein, brug, refrein met toon hoger. Zoek iets nieuws!

      Het maakt niet veel uit wie je stuurt maar wel wat en met name ook hoe het afgemixt is. Waarom klinkt onze geluidsband altijd zo vlak, wordt dat niet afgemixt op tv? Luister eens naar de band van zweden dus zonder zang, die is heel dynamisch. We hebben veel goede schrijvers en producers in Nederland maar wees ook niet bang om naar buitenland te kijken. Tien deelnemer aan de finale hebben zweedse hulp gehad.

      Kortom: nodig persoonlijk goede schrijvers en producers uit en laat hen iets goeds maken en laten we alsjeblieft ophouden met het criterium of het geschikt is voor het songfestival. Dat hebben ze gelukkig ook niet in zweden gedaan. Zoek dan iets leuks en verfrissends en laat dat performen. Verzin ook iets nieuws. Een dansje of zo die wij allemaal al als flashmob te pas en te onpas kunnen uitvoeren. En laat de band goed afmixen door een topproducer. Maak gewoon de zomerhit van 2013. Maar belangrijkste wees authentiek, ga niet geforceerd doen.

      Ralf Mackenbach vind ik overigens niet verkeerd, maar het kan nog beter want zijn broer rapt! Als dat niet scoort samen van de lekkere frisse boys op het podium.

        /   Reply  / 
  4. Nico

    20 nieuwe liedjes juich ik toe, maar dan moeten de componisten niet verplicht worden persoonlijk hun bijdrage in zo’n idiote Tros brievenbus te stoppen. En het personeel niet laten gniffelen als er dan een toeter afging. En zeker niet ook nog stiekem filmen.

      /   Reply  / 
    1. Henk

      Juistja. Niemand voor de gek houden. Ik heb ook een liedje in die bus gedaan. Speciaal voor naar Hilversum gereden. En het is niet erg om niet uitgekozen te zijn als er de andere liedjes wel uit die brievenbus waren gekomen. Maar we zijn gewoon voor de gek gehouden. Dus gewoon open kaart.

        /   Reply  / 
      1. Marcus Lucas Auteur

        Dat zal al moeilijk genoeg zijn. Want iemand als Eric van Tijn wil carte blanche en een groot budget om het professioneel aan te kunnen pakken. Zoals ook John de Mol het dit jaar heeft gedaan. Dat is op zich goed, en commercieel gezien ook begrijpelijk. Maar volgens mij moet er vooraf meer competitie en een wat bredere, gevarieerde selectie plaatsvinden. Het is de vraag of zij bereid zijn een echt open competitie aan te gaan.

          /   Reply  / 
        1. Nico

          Eric is al vaker de competitie aangegaan in de voorrondes. Een paar keer won hij, vaker verloor hij.

            /   Reply  / 
        2. Nico

          Hetzelfde geldt voor J. Ewbank, H. Kooreneef, T. Oosterhuis. Deze laatste was verantwoordelijk voor de laatste ESF flop van Edsilia.

            /   Reply  / 
  5. Jesse

    De afgelopen 8 jaar is gebleken dat het geen ene r**t uitmaakt wat je stuurd.

    Een poppie song van Edsilia, een over de top Toppers, een keurige 3J’s een hippie Joan. Wat hebben we nog meer gehad.

      /   Reply  / 
    1. Henk

      Maar de liedjes die je zojuist bedoelt waren ook allemaal slechte liedjes. Hoe sympathiek en leuk en goed ik Edsilia ook vind haar laatste liedje voor het ESF was gewoon een slecht lied. Een lied zonder ziel noem ik dat. Over de 3J’s maak ik geen woorden meer vuil. Eigenlijk vond ik Sieneke nog het leukst. Dat liedje was zo irritant dat het gewoon in je kop bleef hangen. Maarja ook natuurlijk heel truttig.

        /   Reply  / 
  6. vinn

    Dit nummer van Zweden is ook gewoon een hit, dit kan zomeer de zomerhit worden van 2012

      /   Reply  / 
  7. Keesjan

    Helemaal eens met de analyse van Marcus. Daarbij wil ik ook aangeven dat het ook om de performance gaat. De act van zweden was op het zweeds nationaal songfestival al zo als dat wij het gezien hebben. Nederland heeft tijdens de repetities nog moeten bouwen te laat dus.
    Daarbij gaat het er ook om dat je iets vernieuwends moet brengen. De winnaars van de afgelopen jaren kenmerken zich dat het vernieuwend is en iets is wat je van dat land niet verwacht. Wij sturen nog steeds het format: couplet, refrein, couplet, refrein, brug, refrein met toon hoger. Zoek iets nieuws!
    Het maakt niet veel uit wie je stuurt maar wel wat en met name ook hoe het afgemixt is. Waarom klinkt onze geluidsband altijd zo vlak, wordt dat niet afgemixt op tv? Luister eens naar de band van zweden dus zonder zang, die is heel dynamisch. We hebben veel goede schrijvers en producers in Nederland maar wees ook niet bang om naar buitenland te kijken. Tien deelnemer aan de finale hebben zweedse hulp gehad.
    Kortom: nodig persoonlijk goede schrijvers en producers uit en laat hen iets goeds maken en laten we alsjeblieft ophouden met het criterium of het geschikt is voor het songfestival. Dat hebben ze gelukkig ook niet in zweden gedaan. Zoek dan iets leuks en verfrissends en laat dat performen. Verzin ook iets nieuws. Een dansje of zo die wij allemaal al als flashmob te pas en te onpas kunnen uitvoeren. En laat de band goed afmixen door een topproducer. Maak gewoon de zomerhit van 2013. Maar belangrijkste wees authentiek, ga niet geforceerd doen.
    Ralf Mackenbach vind ik overigens niet verkeerd, maar het kan nog beter want zijn broer rapt! Als dat niet scoort samen van de lekkere frisse boys op het podium.

      /   Reply  / 
  8. Marcus Lucas Auteur

    Trouwens, ik denk ineens: als we kijken naar het Verenigd Koninkrijk dan zijn zij in de afgelopen 10 jaar maar liefst 6 keer bij de onderste 3 geëindigd. Waarvan ze 3 keer laatste werden. Dat is dan een groot land met een gigantische muziekindustrie, en zij betalen als één van de grote vijf ook nog eens veel meer aan de organisatie van het festival. Ik bedoel maar: het kan altijd erger. Zij doen er redelijk luchtig en sarcastisch over, zoals Britten dat zo goed kunnen.

      /   Reply  / 
  9. Nico

    Toen elk land nog in de eigen taal moest zingen, waren er veel protesten omdat de Engelsen met hun taal een groot voordeel zouden hebben. Toen werd toegestaan dat iedereen ook in het Engels zou mogen zingen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>