Den Haag betaalt een ton voor nieuw rockbandje

Wat mag een nieuw rockbandje kosten? In principe heb je maar drie of vier jongeren en evenveel muziekinstrumenten nodig. Een paar uurtjes studiotijd en nog wat kosten om een cd'tje te drukken. Laten we zeggen dat een beginnend bandje met 10.000 euro een heel eind komt. Nederland telt duizenden van dit soort muziekminnende jongeren in bandjes, maar voor slechts één band is een flink startkapitaal weggelegd. De gemeente Den Haag investeert namelijk een ton in de nu nog te formeren groep die dè nieuwe rocksensatie van Nederland moet worden.

De wethouders hebben namelijk besloten om het nieuwe RTL 5-programma Rock Nation te sponsoren met 100.000 euro. Daarvoor hadden ze ook een heleboel straten kunnen ophogen, een gros verenigingen een jaar lang veel plezier mee kunnen doen of het investeren in de lokale gezondheidszorg.

Maar nee, Den Haag heeft prestatiedrang en praat de forse sponsoring goed door te zeggen dat het een investering is voor de stad. Dat mensen Den Haag straks in één adem noemen met Anouk, Kane, Golden Earring en de nader te benoemen band uit Rock Nation. Dat mensen denken dat Den Haag synoniem is voor rocktalent. En misschien ook wel dat mensen naar Den Haag trekken om daar hun muzikale carrière te ontplooien. Of, zoals burgemeester Jozias van Aartsen het uitlegt in het AD, de sponsoring kan leiden tot 'vergroting van de stedelijke trots'.

Ik vind het slim gedaan van RTL, dat geld daar los peuteren. Maar als Haags bandje in de oefenruimte zou ik me toch wel genaaid voelen. De gemeente had immers ook tien bandjes rechtstreeks 10.000 euro kunnen geven voor de eerste plaat…

Zie ook:
- Nieuw op RTL 5: zoektocht naar een rockband

facebook share facebook share

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Den Haag betaalt een ton voor nieuw rockbandje

  1. Helen

    Dat heeft niets met RTL te maken, maar alles met AT Productions/Edwin Janssen. Dit was part of the deal. AT organiseert ook grote evenementen in Den Haag, waaronder Beatstad. Dat is goed voor de stad en het ‘image’ van de stad. Meerdere gemeentes hebben dit al gedaan dmv programma sponsoring, dus echt uniek is het niet.

    Een simpel rockbandje zou met 10.000 euro niet de exposure genereren die met dit programma wordt behaald, dus de vergelijking gaat een beetje mank.

    Ben heel benieuwd naar het programma trouwens.

      /   Reply  / 
  2. Kevin-K

    Wel interessant programma, hoop ik!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>