Waarom Frans Bauer gelijk heeft over quotum Nederlandse muziek

Populaire volkszanger bindt strijd aan met ‘elitekeuzes’ radiozenders

Frans Bauer wil een quotumregeling voor Nederlandse muziek op de radio. ‘Dat is goed om de elitekeuzes uit te sluiten zodat deze muziek ook onderdeel wordt van de bevolking’, zegt hij tijdens Buma NL, zo meldt FaceCulture.

In bijvoorbeeld Frankrijk geldt al jarenlang de verplichting voor radiostations om 40 procent Franse muziek te draaien. Frans vindt dat een goed idee.

‘Als je kijkt naar de huidige tendens dan zie je dat het Nederlandse lied enorm leeft. Landelijk zie je dat heel veel zenders traditiegetrouw deze muziek een beetje ontwijken. Gezien de verkoopnoteringen van Nederlandse liedjes zouden deze ook draagvlak moeten krijgen op nationale zenders.’

Omdat een aantal hitlijsten ook op airplay gebaseerd zijn maken de elitepraktijken het moeilijker voor het Nederlands lied om daarin scoren.

Ik ben het met Frans eens, maar met een iets andere motivatie. Volgens mij wordt het ‘typische’ Nederlandse lied niet zozeer ondergewaardeerd. Schlagers en levensliederen krijgen aandacht in tv-shows en op radiozenders voor die doelgroep, en passen volgens mij niet op popzenders als 3FM en 538.

Quotum zou ook goed zijn voor vernieuwende Nederpop

Maar kijk naar een land als Denemarken, waar ze ook al jaren quota’s hebben voor muziekproducties in de Deense taal, dan blijkt dat popartiesten daar creatieve en vernieuwende manieren vinden om invulling te geven aan die regel.

Zo hebben ze daar meer electro-pop en dance-pop in de Deense taal, en kiezen topartiesten er geregeld voor om een single zowel in het Deens als in het Engels uit te brengen. Op NLpop hebben we daar al vaker over gediscussieerd.

De Nederpop ontwikkelt en vernieuwt zich volgens mij langzamer, terwijl topacts zoals Gers Pardoel en The Opposites bewijzen dat electro- en dance-invloeden ook in de Nederpop leiden tot grote, frisse hits.

De Deense zangeres Medina is een bekend voorbeeld van een popartiest met veel succes in zowel het Deens als het Engels. De versies komen dan vaak op verschillende momenten uit, met eigen videoclips.

Deense versie: For Altid

Engelse versie: Forever

En bekijk ook dit voorbeeld van het duo PULS:

Deense versie: Lad Det Slå

Engelse versie: Let It Go

Kortom, ik zou iedereen in deze discussie hartstochtelijk willen oproepen om de argumenten van Frans serieus te nemen. Zo’n quotum is echt zo gek nog niet, en niet enkel leuk voor schlagers en levensliederen. Juist voor vernieuwing binnen de gehele Nederpop valt er veel te zeggen voor een quotum.

facebook share facebook share

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Waarom Frans Bauer gelijk heeft over quotum Nederlandse muziek

  1. Calypso

    Voor de publieke Nederlandse radio ben ik het helemaal eens met het betoog, het is iets wat ik ook al jaren voorsta; elke omroep uit het zuilensysteem kan zelf voor de invulling kiezen: TROS blijft lekker z’n Volendamse vriendjes draaien, BNN gaat voor een modernere benadering en de christelijke zenders kiezen hun manier van invullen. Voor wat de commerciele stations betreft zijn deze bepalingen er natuurlijk in verkapte vorm al.

      /   Reply  / 
  2. Kamper

    Helemaal eens met een quotum voor Nederlandstalige muziek.
    Over de Deense situatie: Zo ziet de eeuwige top 10 eruit>
    1 Burhan G – Tættere På Himlen Feat. Nik & Jay 12485357
    2 Burhan G – Mest Ondt feat. Medina 8745649
    3 Medina – Vi To 8460869
    4 Medina – Kun for mig 7622947
    5 Xander – Det burde ikk være sådan her 7552668
    6 Natasja – Gi’ mig Danmark tilbage 6989193
    7 Rasmus Seebach – Natteravn 6873382
    8 Rasmus Seebach – Lidt I Fem 6221994
    9 Rasmus Seebach – I Mine Øjne 6160167
    10 Rasmus Seebach – Glad Igen 6107034

      /   Reply  / 
  3. Kamper

    En ter vergelijking dit is de Nederlandstalige eeuwige:
    .
    1 Yes-R – Uit Elkaar 17591032
    2 Gers Pardoel – Ik Neem Je Mee 16006171
    3 K3 – Mama Se 15512939
    4 YesR & Soesi B – Hey Schatje 11826451
    5 Gio – Ik Denk Aan Jou 11301591
    6 Nick en Simon – Rosanne 11001574
    7 Darryl ft Ali B, Soumia & Rio – Eeyeeyo 9995267
    8 Gers Pardoel – Bagagedrager ft Sef 9539465
    9 Partysquad Gers, Adje & Jayh – Ik Ga Hard 9245823
    10 De Jeugd Van Tegenwoordig – Sterrenstof 9069309

      /   Reply  / 
  4. Kamper

    Als we de zaken kwantitatief gaan vergelijken zien we idd dat de Deenstalige muziek in verhouding beter scoort met een kleine 6 miljoen Deenstaligen tegenover 24 miljoen Nederlandstaligen.
    Daar zit een factor 4 tussen.
    MAAR! Als we verder gaan kijken in de top duizends, zien we dat de Nederlandstalige muziek relatief beter begint te scoren. De productie is véél groter (méér dan 4 keer) en veel meer producten scoren goed dan bij onze Deens vrienden.
    Maar we merken nog iets op: Waar de Nederlandstalige muziekhits voor meer dan 70% rap en urban zijn, is meer dan 50 % van de Deense hits mechte popmuziek (geschikt voor mainstream radio dus)

      /   Reply  / 
  5. Kamper

    Ter afsluiting: Mensen vragen zich vaak af WAAROM er zo weinig Nederlandstalige muziek wordt gedraaid op de NL radio terwijl het op open internetplatforms enorm populair is.

    Antwoord: De turn-off rates van muziek in de eigen taal zijn erg hoog (in veel andere Europese landen ook trouwens), dwz dat 6 of 7% van de luisteraars wegzappt. En dat is nu net wat een radiostation NIET wil. Bij radio draait het vooral om het percentage mensen dat bepaalde liedjes haat, niet om het percentage mensen dat die liedjes leuk vindt.

    Een verplicht quotum kan dit doorbreken, en een gelijk speelveld creeeren voor alle radiostations.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>