Fabchannel uit de kinderschoenen gegroeid

FabchannelAfgelopen zondag was ik naar Joan as Policewoman in Paradiso (en dat was geweldig). De zangeres liet haar optreden filmen zodat het was terug te zien op Fabchannel, een samenwerkingsverband van Melkweg en Paradiso. Op de website staan talloze concerten online. "Ik kan maar niet bedenken wat voor extra’s ik kan doen voor de webcast", peinsde Joan aan het einde van het optreden, zichtbaar verguld van de mogelijkheid. Natuurlijk kwam er een obligaat ‘Show your boobs’ uit de zaal, waar Joan ad rem op inhaakte door haar boots te laten zien. En dat fragment is dus strals terug te zien op Fabchannel, over de hele wereld.
On demand kijken
Fabchannel doet eigenlijk wat de VPRO met 3VOOR12 al langer doet: concerten registreren en deze on demand op internet aanbieden. Zodat iemand het kan beluisteren of zien wanneer hij of zij maar wil. Alleen heeft Fabchannel als voorbeeld zelf alles in eigen hand te kunnen houden. En er staan jaarlijks talloze artiesten in beide zalen. Alles wordt gefilmd met vijf op afstand bestuurbare camera’s; de bezoeker merkt er nauwelijks iets van.

Bedrijfsmodel
Fabchannel wordt nu nog deels gefinancierd door overheidssubsidie, maar daar moet een einde aan komen, vinden ze bij de podia zelf. Binnen twee jaar wil Fabchannel op eigen benen staan, meldt het Financieele Dagblad. Inkomsten moeten komen uit het verkopen van concertmateriaal via Apple’s iTunes-winkel en korte advertentieclips voordat een video begint te spelen. Daarvoor worden nu deals gesloten met platenmaatschappijen en bedrijven als Microsoft en Apple.

"We hebben van alle concerten die momenteel op Fabchannel staan het recht om ze te vertonen op internet en tv. We zijn nu bezig om ook de verkooprechten te bemachtigen van de bands die in Paradiso en de Melkweg spelen", aldus directeur Justin Kniest.

Eerste popzaal
Voor zover mij bekend is er nog geen enkele popzaal in de wereld die zich hier aan heeft gewaagd. Het is ook een heel gedoe; je moet toestemming krijgen van de platenmaatschappij en de artiest. Ze kunnen van te voren akkoord gaan maar na afloop de opname afkeuren. Weg is je investering dan.

Nu Fabchannel een gevestigde naam krijgt – onlangs won de site een Webby Award, wat ook wel wordt gezien als de Oscar onder de internetsites – is het ook makkelijker deals sluiten. Bovendien snappen platenmaatschappijen steeds beter dat internet niet eng is, maar ook kansen biedt.

Hollandse welvaart
En zo ontstaat een Hollandse onderneming om best een beetje trots op te zijn. De mogelijkheden lijken eindeloos; je kunt de video als content verkopen aan alle grote (muziek)websites ter wereld of zelfs op een dvd uitbrengen. Het kan nooit lang duren, of dit Hollandse model wordt gekopieerd. Maar dan heeft Fabchannel alvast de voorsprong.

facebook share facebook share

1 Reacties // Reageer

One thought on “Fabchannel uit de kinderschoenen gegroeid

  1. Maarten

    Waarom schrijf je geen blog over nederhop.nl? :-p Wij zijn de fabchannel voor nederpop.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>