Review: werk aan de winkel voor Trijntje

Lieve Trijntje, drie minuten lang je vuist in de lucht is echt niet nodig

Trijntje Oosterhuis zong onze inzending voor het Eurovisie Songfestival 2015 vrijdagavond in de halve finale van The Voice of Holland. Deze langverwachte eerste live-vertolking van Walk Along behoeft toch even een nabeschouwing.

Vocaal presteerde Trijntje uitstekend, zoals we van haar gewend zijn. Met slechts twee backing vocalisten en de live-band had het liedje als geheel wel een iets ‘dunnere’ sound dan de studioversie, maar daar luisteren we doorheen.

Op het Songfestival wordt straks namelijk gewerkt met de volle, geproduceerde geluidsband en Trijntje zal vast meer backings (en/of dansers) meenemen.

Podium-act

Zo komen we op het belangrijke punt van de podiumpresentatie. Daar zat vrijdag iets niet helemaal lekker. Trijntje zei zelf naderhand al dat de adrenaline door je lijf giert als je daar staat. Ze vergeleek het zelfs met een brandweerman die een brandend huis in rent. Die adrenaline-rush was bij Trijntje goed zichtbaar.

Daardoor kwam zij soms wat geforceerd en ongemakkelijk over. De arm- en handsignalen in het rustige begin kan ze beter helemaal weglaten. Haar vocalen en het liedje zelf zijn al krachtig en opzwepend genoeg. Fist-pumping en vingerwijzen kan ze wellicht gedoseerd doen in de tweede helft van het liedje.

Edsilia Rombley deed dat uitstekend in 1998 met Hemel & Aarde. Dat ziet er nu wat gedateerd uit, maar was destijds perfect. Glennis Grace aan de andere kant, in 2005, maakte tijdens haar ballad te veel armgebaren. Dat leek soms wel alsof ze borstcrawl aan het zwemmen was. Zulke dingen zijn beter gedoseerd.

Choreografie

In een interview op songfestival.nl zei Trijntje dat zij voor Wenen niet van plan is een choreografie te leren. Dat kan ze beter heroverwegen. Een choreografie hoeft helemaal niet te bestaan uit afgezaagde danspasjes. Maar lichaamstaal is belangrijk. Beheerst, zelfverzekerde bewegingen die er comfortabel uitzien.

Trijntje is van plan om topregisseur Hans Pannecoucke te vragen. Hij ontwierp ook de behoorlijk briljante act voor The Common Linnets. Zij stonden eenvoudig tegenover elkaar achter twee microfoons, maar het hele samenspel, inclusief de visuals, was een geoefende choreografie met de camera, met de tv-kijker.

Lopen

Het zou in ieder geval goed zijn als er een ontwikkeling in de drie minuten zit. Op het podium lopen is misschien wel een idee voor Trijntje. Het zit al in de titel van het nummer, en het Songfestivalpodium is straks in Wenen vast weer erg groot.

Als Trijntje vrij rustig loopt in een visueel dynamische omgeving kan zij de door haar gewenste stoerheid beter overbrengen. Zo’n contrast kan interessant zijn, en geeft haar bovendien ruimte om te focussen op de vocalen en de camera.

Lekkere vrouw

Misschien als de backings achter of rond haar bewegen, zodat zij zelf minder hoeft te doen om het beeld energiek te houden. Hoe dan ook, we zijn reuze benieuwd hoe Trijntje en haar team de staging gaan aanpakken! Maar bewaar het fist-pumpen en de armgebaren alsjeblieft tot na de bridge (2:10 minuten).

En om met een positieve noot te eindigen. Naast haar sterke vocalen spat het enthousiasme er bij Trijntje van af. Ze heeft geen kapsones en is een lekkere vrouw. Nu nog even zorgen dat dat op beeld ook optimaal overkomt.

Video: Trijntje in TVOH live met Walk Along

facebook share facebook share

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Review: werk aan de winkel voor Trijntje

  1. Henk

    Ik had al een reactie geschreven onder het laatste bericht van the Voice. IK ben het helemaal met je eens Lucas wat betreft dit bericht. Er is echt werk aan de winkel voor Trijntje, maar ik weet zeker dat ze zich daarvan heel goed bewust is na haar optreden van gisteravond. Met een goede choreografie gieren wellicht de zenuwen bij haar ook wel minder hard als het straks zo ver is. Ze is vol enthousiasme over haar lied en heeft er echt zin in. Dat is leuk om te zien.
    Ik schreef al eerder dat ik haar in de Voice wel een ontzettend goede coach vindt. Je gelooft haar echt als ze commentaar geeft. Dat vind ik overigens bij Borsato ook. Ilse geloof ik vaak niet en komt (bij mij dan) vaak dom over terwijl ze dat absoluut niet is. En Ali B vindt ik meer een gimmick. Prima vent hoor, maar niet als coach voor the Voice.

      /   Reply  / 
  2. BéTé

    Omdat ze het spannend vond durfde ze vast niet op hakken op te treden. Ze probeerden het zoveel mogelijk niet te tonen maar ze stond daar echt op schoentje met geen (of hele lage) hak.
    Alle begrip voor nu even maar daar kun je op het ESF natuurlijk niet mee aankomen Trijntje!

      /   Reply  / 
  3. George

    Volledig eens met de auteur van dit stukje. Trijntje moet idd veel meer aan haar presentatie doen want als ze dit zo gaat uitvoeren is het gewoon een hele saaie act en dat past totaal niet bij dit nummer. Maakt totaal geen indruk…
    Vind nog steeds Ruth Jacott “Vrede” destijds perfect had uigevoerd op het Eurovisie podium. Dat straalde klasse en professionaliteit uit. Het hele plaatje klopte; styling, presentatie/uitstraling/choreografie. Zelfs de rol van de backing vocals en daarom vind ik dat een van de beste NL inzendingen ooit. Inmiddels 21 jaar geleden en waarschijnlijk erg gedateerd, maar vind dat NL het bijna altijd laat afweten op dit soort punten (op Edsilia en TCL na).
    TCL werden vorig jaar prachtig in beeld gebracht, maar het liedje van Trijntje vraagt echt om meer dan alleen maar te staan zingen.

      /   Reply  / 
  4. JoJo

    Oh boy, dit is niet slecht maar ook echt niet goed zeg. vocaal goed? er zitten toch echt wat schuivertjes in hoor… ze moet zelf nog duidelijk aan het liedje wennen. hopelijk doet ze dat ook, want als ze het zo zingt op het ESC als hier dan halen we de 2e ronde niet eens :(

      /   Reply  / 
  5. MASH

    Ik vind het liedje wel oke. Het is niet slecht, maar ook niet briljant. Het liedje is catchy en zit na de eerste luisterbeurt gelijk in je hooft, maar het is 3 minuten lang wel erg veel ‘Waiaiaiai Walk Along Walk Along’. Er zit geen modulatie in, er zit bijna geen verschil in het eerste en het laatste refrein waardoor het een beetje saai en voortkabbelend wordt. Er moet idd ook nog veel gebeuren aan de act. Al houd je de act simpel en klein, een goede choreografie en camerawerk zijn cruciaal. Met alleen op een podium staan en een catchy popliedje opdreunen redt je het gewoon niet. Je moet iets speciaals doen wat je onderscheidt van de rest. Maar goed het is ook de eerste keer dat Trijntje het live ten gehore bracht en dat ze er natuurlijk nerveus voor was. Ik denk dat we de finale wel gaan halen, maar een top 10 plek in de finale zit er denk ik niet in.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>