Een Hit Scoren Doe Je Zo! (5): Instore optredens

Anno 2007 is het makkelijker dan ooit te voren om hoog in de
hitlijsten te komen. Geen idee hoe je dat moet doen? Volg dan de
NLpop-cursus Een Hit Scoren Doe Je Zo. Vandaag de vijfde aflevering: instore optredens.

Met de eerste vier delen uit de cursus Een Hit Scoren Doe Je Zo! moet je jezelf de hitlijst hebben weten in te manoeuvreren. Tijd om de liefhebbers te stimuleren je single te kopen, zodat deze nu op eigen kracht hoog in de hitlijst kan blijven staan.

Een goede manier is het instore optreden. Je belt met Free Record Shop (of Van Leest, of Fame, of Media Markt, of Music Store, of een andere winkelketen) en plant een paar optredens in verschillende filialen. Daar zing je twee of drie nummertjes waaronder de single en vervolgens is er een signeersessie.

De optredens kondig je aan op je eigen website en via lokale media. Op die manier staat er toch al gauw een mannetje of 100 te wachten als je aankomt bij de platenzaak. In geval van Marco Borsato of Jan Smit ontstaat er dan massahysterie en moet je onder escorte de winkel in. Natuurlijk kun je voor de achteringang kiezen, maar da's niet chic of lief naar je fans toe. Bovendien staat het wel goed in de pers, hysterie bij optreden <naam artiest>.

Als je een leuk optreden weggeeft en een beetje charmant met je fans omgaat, kun je bij zo'n optreden flink wat exemplaren van je single verkopen. Vijftig moet zeker haalbaar zijn. Weet je twaalf van zulke optredens in een week te plannen, dan doe je dus 600 singles. Het moet raar lopen, wil je dan niet in de top 10 staan die week.

Een aantal niet te missen tips als je je aan dit instore optreden waagt:

- Zorg er voor dat het optreden is aangemeld bij GfK Megacharts, de samensteller van de hitlijst. Als dat niet is gebeurd, bestaat de kans dat de verkopen als verdacht worden gezien en niet of maar deels meetellen.

- Een chagrijnige of onvriendelijke artiest verkoopt geen singles. Straal enthousiasme en positiviteit uit. Neem de tijd om op de foto te gaan en zet zoveel handtekeningen als er worden gevraagd.

- Zorg dat de winkel goed vol staat. Mocht de belangstelling bij aankomst tegenvallen, pluk dan wat mensen van de straat. Niets zo sneu als een artiest die voor vijf ongeïnteresseerde mensen staat te spelen.

Vrijwel elke Nederlandse artiest bezigt zich tegenwoordig aan de instore optredens. Na zo'n serie optredens klim je in de hitlijst. In combinatie met mond-tot-mond-reclame moet dat leiden tot goede verkopen in de week(en) daarna. Een goed voorbeeld daarvan is Jeroen van der Boom. Hij promootte Jij Bent Zo via instore optredens. De belangstelling groeide per keer en na zijn 'winkeltourneetje' deed Jij Bent Zo het op eigen kracht goed in de hitlijsten.

In andere gevallen lukt dat minder goed, en zie je het meteen wanneer een artiest is gestopt met zijn instore optredens. Deze zakt dan als een baksteen uit de top 10, nadat hij of zij daar eerder met superstip doorheenschoot. Wolter Kroes overkwam het deze zomer, meer recent was het Dries Roelvink die als donderslag bij heldere hemel op 9 binnenkwam, maar een week later alweer op 22 stond.

Morgen in de cursus Een Hit Scoren Doe Je Zo! nog meer tips om het publiek te stimuleren je single te kopen. Succes allemaal! Enne… sleaze en dirt over hitlijstmanipulatie is (al dan niet anoniem) nog altijd welkom.

Zie ook:
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (8): De hitlijst weer toonaangevend
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (7): Een goed liedje
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (6): Extraatjes
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (5): Instore optredens
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (4): Downloadmanipulatie
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (3): Zelf cd-singles opkopen
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (2): Gebruik het internet
- Een Hit Scoren Doe Je Zo! (1): Het media-offensief
- NLpop cursus: Een Hit Scoren Doe Je Zo!

facebook share facebook share

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Een Hit Scoren Doe Je Zo! (5): Instore optredens

  1. sonja

    Heel interessant onderwerp beste Herman.
    Je hebt er zelfs vandaag de Telegraaf mee gehaald. Zelf ben ik van mening; verkoop is verkoop. Hoe die ook tot stand komt. De Hitlijst geeft immers een weerspiegeling van wat er verkocht wordt. En juist nu de markt zo is gekrompen moet je wel slim zijn en van alles bedenken om nog een Hit te scoren.

      /   Reply  / 
  2. Herman

    Dat had ik nog niet eens gespot, Sonja. Dank voor het attenderen. Erg leuk!

      /   Reply  / 
  3. John van der Kamp

    Kan je alle adviezen en info geven omtrent: Instores, hitlijsten, signeerssessies, artiesten promotie.

    In de afgelopen 15 jaar instores met:

    Jan Smit, Grad Damen, Gerard Joling, Frans Bauer, Wolter Kroes, Jannes, Marianne Weber, Henk Wijngaard, Thomas Berge, Corry Konings, Normaal, Jovink & Voederbeitels,Mooi Wark, De Havenzangers, Tatjana, Chipz, Kus, Arno Kolenbrander, Bert Heerink, Eddy Zoey, Erik Dikeb, Frank Galan,Henk Damen, Wesley, Rene Schuurmans, Belle Perez, Kim Lian, Maud,Sugar Lee Hooper,Treble, de Boswachters, Nick & Simon, Romeo, enz.enz.

      /   Reply  / 
  4. Martin

    Owja, en Esmee Denters’ eerste single: Crazy place!

      /   Reply  / 
  5. Tony

    Hitlijstmanipulatie, sleazy dirt…
    Jazeker, niet alleen de instores helpen mee met het verkrijgen van een hoge notering. Da`s dan nog een ‘legale’ manier. Er is ook een ander maniertje bekend bij sommige mensen in ‘`t wereldje’. De downloads manipuleren is zeer lucratief, vooral als het om honderdtallen gaat. En zelfs daar is een leuk maar duur maniertje voor.
    Maar het wordt gezien als een investering. Je moet er namelijk wel een duizend a tweeduizend euro tegenaan gooien. Hoe dat precies gaat ( nee, niet je vrienden en bekenden mobiliseren, je mag immers per IP maar een keer geregistreerd downloaden) dat hoor je misschien nog wel van me.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>