Verjonging 3FM moet teruggang luistercijfers stuiten

Marktaandeel 3FM weggezakt richting Sky en Q-music, maar geen paniek

Er heeft zich het afgelopen jaar een beduidende verschuiving voorgedaan in de luistercijfers van de grootste radiozenders van Nederland. 538 is nog altijd het populairst, maar 3FM is geleidelijk weggezakt richting Sky Radio en Q-music. Dat blijkt uit het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) uitgevoerd door GfK.

Marktaandelen

Omdat de verschillen klein zijn bekijken we de cijfers over een langere periode. We pakken alleen de grootste landelijke zenders. Een combinatie van regionale zenders staat er ook altijd tussen, maar die laten we buiten beschouwing.

NPO Radio 2 doet het in december altijd uitstekend met de Top 2000 en die zender noteerde afgelopen keer zelfs een flinke groei ten opzichte van 2013.

3FM scoort normaliter in december ook sterk dankzij Serious Request maar daar is in 2014 een opvallende teruggang zichtbaar. Dit werd bij concurrent 538 gevierd met taart, zo vertelde directeur Jacqueline Smit in februari aan het AD.

Experts denken dat Serious Request misschien over zijn hoogtepunt heen is of dat 3FM minder spannend en verrassend wordt gevonden, maar hoofdoorzaak van de teruggang is de groeiende concurrentie. Niet alleen van commerciëlen, maar ook van NPO Radio 2 dat eind 2013 al begon met vernieuwen.

Wat dan ook opvalt bij die 3FM-inzinking is dat Sky Radio en Q-music niet ineens uitzonderlijk hard stijgen. 3FM levert de tweede plaats in terwijl 538 verder groeit. Die verschuiving kunnen we niet één-op-één op elkaar leggen want er zijn veel meer radiozenders, maar het is wel een opmerkelijke ontwikkeling.

Verjonging bij 3FM is organisch

Zo bekeken is het dus niet gek dat 3FM een verjongingsoperatie heeft ingezet. Eerder vertrokken dj’s Claudia de Breij, Klaas van Kruistum en Eric Corton. Toen volgde de veelbesproken transfer van Coen en Sander naar 538, en vorige week namen ook Gerard Ekdom en Rob Stenders afscheid. Zij gaan naar NPO Radio 2.

Toch ontkende 3FM-zenderbaas Wilbert Mutsaers begin juni in Het Parool dat de zender bewust aan het verjongen is. Hij ziet dit als een ‘organisch moment’.

‘Nee, het is geen beleidsverandering. Het is wat tijd doet. Toen ik hier begon in 2009 werd er tegen mij gezegd dat op het moment dat het beter ging met de zender alle dj’s weggekocht werden door commerciële stations. Ik heb toen de dj’s perspectief geboden en ze weten te behouden’, aldus Wilbert in Het Parool.

In hetzelfde interview relativeert hij de teruglopende luistercijfers: ‘Natuurlijk lopen de cijfers nu iets terug, maar toen het echt slecht ging met 3FM lag het aandeel op 5,3 procent. Het is afgelopen zes jaar alleen maar omhoog gegaan.’

‘Dit is bovendien de publieke omroep. Wij willen gewoon goede en relevante radio maken. Ik had hiervoor dj-overleg. Dan merk je dat de verhoudingen veranderen. De jongeren krijgen meer bravoure. Er zit een opwaartse druk van ‘leuk we mogen!’. We zijn helemaal niet met die cijfers bezig. Het gaat om de inhoud.’

Boeiende periode in radiolandschap

Dat zegt Wilbert managementwijs, en reden voor paniek zal er bij 3FM inderdaad niet zijn. Het gaat om relatief kleine verschillen. Maar als je relevant wilt zijn – en blijven – dan moeten die cijfers natuurlijk niet veel verder gaan teruglopen.

Er komt dus een boeiende periode aan. Echt heel interessant. Na een aantal jaren van evenwicht in het Nederlandse radiolandschap is er nu beweging. Een stevige concurrentiestrijd, transfers en nieuwe dj’s op prominente time slots. We zullen de komende maanden zien hoe het verjongde 3FM het gaat doen!

Ik hoop in ieder geval dat het een succes wordt. Als popblogger ben ik wellicht wat bevooroordeeld, want 3FM is een prachtige en onmisbare bron. Maar ik ben ook onafhankelijk; een teruggang bij 3FM is misschien reden voor taart bij de commerciëlen, maar niet goed voor de variatie in content van radiozenders.

Video: VanVelzen zingt Goodbye My Friend bij afscheid Gerard Ekdom

Foto: 3FM / Eric Corton droeg stokje over aan Frank van der Lende.

facebook share facebook share

1 Reacties // Reageer

One thought on “Verjonging 3FM moet teruggang luistercijfers stuiten

  1. Sven

    Ze kunnen verjongen wat ze willen bij Hilversum3, het is en blijft een door de staat in het leven geroepen, commercieel alternatief voor Radio Veronica en Noordzee Int., Een gesubsidieerd gedrocht inmiddels omgeturnd voor alternatievelingen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>