Dramatische cijfers • ‘Persoonlijke smaak samenstellers allesbepalend’
‘Hartenkreet voor Hollandse hits’, opent De Telegraaf maandagochtend op de voorpagina. Buma Cultuur slaat alarm. Uit onderzoek blijkt dat er dramatisch weinig Nederlandstalige muziek te horen is op de publieke radiozenders.
Buma Cultuur liet door TNS Nipo het aandeel Nederlandstalige muziek op de publieke zenders onderzoeken. Slechts 4,6 procent van de honderd meest gedraaide nummers op NPO Radio 1, Radio 2 en 3FM blijkt Nederlandstalig.
Volgens Buma Cultuur-directeur Frank Helmink staat dat in geen verhouding tot de verkoopcijfers en bezoekersaantallen die Nederlandstalige artiesten halen.
‘Kijk naar de populariteit van De Toppers, Guus Meeuwis, of festivals als Dutch Valley en het Mega Piraten Festijn. Ik heb het gevoel dat de persoonlijke smaak van muzieksamenstellers van de zenders allesbepalend is’, aldus Helmink.
Geen quotum
Buma Cultuur ziet overigens niets in een verplicht quotum, zoals in sommige andere landen geldt. Nederlandse platenlabels en artiesten zouden zich niet uitspreken omdat ze bang zijn dat ze dan helemaal niet meer gedraaid worden.
De NPO vindt de kritiek onzin en twijfelt aan het onderzoek: ‘Het geeft geen goed beeld als je alleen maar naar de honderd meest gedraaide platen kijkt.’ Ze wijzen op het Nederlandstalige muziekplatform Sterren.nl en de stimulering van Nederlands talent via bijvoorbeeld de 3FM Awards en de Radio 2 Prijs.
Productie essentieel
Ik heb mij op NLpop in 2013 al uitgesproken over deze toestand. Een quotum vind ik een goed argument om de discussie mee open te breken. Nederlandstalige muziek moet zich blijven vernieuwen. Je kan niet verwachten dat 3FM veelvuldig schlagermuziek gaat draaien. Dat past totaal niet bij het profiel van die zender.
Maar strakke producties, popmuziek van nu, met invloeden uit dance en elektro, kunnen Nederlandstalig heel goed uit de verf komen. Tracks die passen op popzenders. Het gaat niet alleen om de taal, maar ook om de productie. Daar zijn platenlabels, artiesten, componisten en producers zelf verantwoordelijk voor.
Voorbeelden?
In 2013 gaf ik een voorbeeld van Deense pop-acts die singles in twee talen uitbrachten. Ik noemde toen verder The Opposites en Gers Pardoel. Denk nu ook aan Handen Omhoog van Jan Smit en Kraantje Pappie, Discodochter van Mr. Polska en Frans Duijts, en de nieuwe Nederlandstalige single van Anouk.
Er zijn nog veel meer voorbeelden van liedjes en artiesten te bedenken. Popzenders moeten Nederlandstalige releases zeker kansen geven, en platenlabels en artiesten moeten zorgen dat hun releases goed genoeg zijn.
Nog een aardig voorbeeld. Een nieuwe Duitstalige single van elektropop-duo Glasperlenspiel. Het liedje en de vocalen zijn niet heel uitzonderlijk, maar de productie is lekker fris, van nu. Niet ouderwets of afgezaagd. Zo kan het ook!
Video: Geiles Leben
Waarbij het weer verbijsterend is hoe weinig kennis er bestaat over het medium radio. Zowel bij de schrijver van dit blog als bij Buma Cultuur of de Telegraaf.
Nog 1 keer dan maar.
Radio gaat over muziek waarbij mensen blijven hangen, NIET, ik herhaal, NIET over de meest populaire muziek.
Veel Nederlandstalige muziek heeft een hoge wegzapratio. DUS zal een station, dat de luisteraars naar een volgend reclameblok moet brengen, dat WEINIG of NIET draaien. Zo simpel is het.
Dit wegzalprobleem is niet typisch Nederlands maar speel in grote delen van Europa. Er is maar 1 manier dit te doorbreken: Quota. Creeer een gelijk speelveld voor alle stations.
Ook n discussie die regelmatig terugkeert.zeg.
Dat het niet gedraaid wordt zal een oorzaak hebben. Het is gewoon een niche in de markt.
Ik hou van metal,en velen met mij, en metal wordt ook niet gedraaid. En dat terwijl er notabene deze week een metalband op 1 staat in de albumlijst.Iron Maiden. Hoor je metalliefhebbers daarover klagen?
Het NL produkt heeft zelfs nog een eigen zender, metalliefhebbers moeten sowieso Internetradio op…
Volgens mij klopt het aardig, de eigen smaak van radiomakers gaat boven die van de liisteraar, nou snap ik best dat de dicerse zenders hun eigen publiek hebben en dat daar ook muziek bij hoort, maar dat kan ook prima Nederlandstalig zijn, waarom zou een NL nummer van Anouk ineens wel kunnen, er zijn zat liefhebbers van nederlandstalige artiesten gezien de verkopen van cd’s
Gezien de successen van metal in de albumlijsten de laatste tijd ook daar maar weer eens volledige aandacht voor…
“metal” en andere stromingen hebben exact hetzelfde probleem als Nederlandstalig (of uberhaupt alles dat anders is dan Engels): Er zappen teveel mensen weg.
Precies. Dus deze discussies slaan nergens op. Er zijn nu eenmaal genres die weinig op de radio te horen. Iron Maiden luister ik toch wel, heb ik geen radio voor nodig.
Het slaat in zoverre ergens op dat het idioot is met Nederlands belastinggeld jaarlijks voor tientallen miljoenen aan auteursrechten te laten wegvloeien naar Engelstalige cultuurproducten. Ook daarom: Quotum!
Elke keer dat een radiostation een bepaald plaatje draait zijn er rechten verschuldigd (op de meeste muziek zitten commerciele rechten als de schrijvers korter dan 70 jaar overleden zijn). Dat kost de belastingbetaler via de staatsradiostations dus tientallen miljoenen per jaar aan rechten. De terecht vraag dringt zich op waarom Nederland in godsnaam Engelstalige cultuur zou moeten subsidieren. Er zijn genoeg internetradiostations die in een evt behoefte daarin voorzien.
2015 is NU al het meest succesvolle jaar voor Nederlandstalige muziek van de afgelopen 10 jaar. Nooit werden er zoveel platen zo vaak bekeken op internet. “Schlagers” zitten daar overigens al jaren niet meer bij.
De tussenstand van 2015:
1) Kenny B – Parijs 17.546.000 views
2) Lil Kleine & Ronnie Flex – Drank & Drugs 16.735.000
3) Lil’ Kleine & Ronnie Flex – Zeg Dat Niet 7.002.0000 views
4) Cho – Misschien Wel Hè? 5.621.000 views
5) Bokoesam, Lil Kleine, , Idaly, Ronnie Flex – No go zone 5.259.000 views
6) Jebroer ft. Stepherd, Skinto & Jayh – Banaan 4.287.000 views
7) Monica Geuze – Laten Gaan ft. Ronnie Flex, Mafe, Frenna, Emms 4.257.000
8) Ronnie Flex, Jandro, Cartiez & Lijpe – Vallen In De Club 3.783.000 views
9) Ponkers – Praat Amsterdams 3.363.000
10) Ronnie Flex & SFB – Nigga Als Ik 3.343.000
11) SBMG – Hoe Het Voelt 3.030.000 views
12) Two Crooks & Frenna – Meisjes Blijven Meisjes ft. Emms & Ronnie Flex 3.021.000
13) F1rstman – Round&Round ft Divelorie 2.908.000
14) Mr. Polska ft. Ronnie Flex – Ravotten 2.829.000 views
15) Kenny B – Als Je Gaat 2.564.000 views
16) Lil Kleine, Bokoesam & Cartiez – Dom Dom Dom 2.560.000
17) Jeroen van der Boom – Mag ik dan bij jou 2.249.000
18) Fo – Praat Marokkaans Met Me 1.935.000
19)SFB, Ronnie Flex, Lil Kleine & Bokoesam – Investeren in de Liefde 1.801.000
20) SFB – Loca 1.703.000 kliks
De nummers 1 en 2 van dit YouTube lijstje waren grote hits.
Nr 17, misschien ook een hitje.
De rest mag het predikaat ‘hit’ niet dragen.
Je hebt het artikel dus niet goed gelezen. De meeste Nederlandstalige muziek (90.000 nummers per jaar) komt niet op de radio. Dua misschien verwar je de selectie die de radio maakt (vnl engelstalige middle of the road dus) met “hits”.
Op youtube komen WEL alle plaatjes voorbij en kun je gewoon kijken wat de populairste plaatjes zijn bij het publiek. Een hit is niet hetgeen een radiostation draait, maar hetgeen de meeste mensen leuk vinden. Zo simpel is het.
Daar gaan we weer…
Je kunt populariteit niet meten met YouTube views alléén.
Misschien verwar jij “hits” in de context van muziek wel met “hits” in de context van muisklikjes op het WereldWijdeWeb.
Er is legio muziek die niets doet op YouTube maar wel populair is en goed verkoopt.
En 90.000 Nederlandstalige nummers per jaar? Waar haal je dat aantal vandaan? Even relativeren: dat zouden bijna 300 nummers per dag zijn. Nederlandstalig alleen. Lijkt me dus erg sterk – dat gebeurde zelfs niet in de hoogtijdagen van Nederlandstalig in de eerste helft van de jaren 80 niet.
Hits zijn voor mij : “De populairste plaatjes bij het publiek”. en dat kan inderdaad iets anders zijn dan een artiest die veel plaatjes verkoopt. Bepaalde niche artiesten verkopen bv relatief goed (maar aan heel weinig mensen).
Verder werden er in 2014 90.000 Nederlandstalige nummers geproduceerd. Er komen ongeveer 250 Nederlandstalige nummers per dag uit, waarvan tussen de 30 en 60 voorzien van een videoclip. Niet zo gek hoor: Een vergelijkbaar taalgebied als het Roemeense produceert meer dan 100.000 nummers per jaar. Internet maakt het ook wel erg makkelijk
Er zijn nu al (september!) 53 Nederlandstalige nummers boven de 1 miljoen views. Een record.
21) Lijpe – Waar Ik Morgen Ben 1.697.000
22) Ali B & Ruben Annink – ‘Terwijl jullie nog bij me zijn’ 1.660.000
23) Ronnie Flex, Jonna Fraser & Lil Kleine – Liegen Voor De Rechter 1.646.000
24) StukTV – De Hele Nacht Door ft. Kraantje Pappie & Cazz Major 1.645.000
25) SFB, Ronnie Flex, Lil Kleine & Bokoesam – Investeren in de Liefde 1.501.000
26) B-Brave – Ik Laat Je Los 1.465.000
27) Milan – BLINDE MOL 1.436.000
28) Ponkers – Drank & Drugs 1.426.000
29) Ismo – Geen Partij 1.405.000
30) D-Double – Jong, Wild & Roekeloos 1.382.000
31) Jeroen van Koningsbrugge – wit Licht 1.330.000
32) Sevn Alias – Zomersessies 2015 101Barz 1.315.000
33) Bokoesam – Infrarood ft. Idaly & Ronnie Flex 1.246.000
34) Lijpe – Studiosessie 195 1.241.000 views
35) Keizer – Spijt ft. Lil Kleine 1.214.000
36) Ponkers – No Go Zone 1.212.000
37) Nielson – Ik heb een meisje thuis 1.210.000
38) K3 – K3 Loves You 1.188.000
39) Keizer, Miggs De Bruijn, Kaascouse, Esko, Najih, ea – Megasessie 2015 1.169.000
40) Snollebollekes – Alaafrojack 1.163.000
41) F1rstman – Vertel Me Ft Keizer & Dopebwoy 1.158.000
42) B-Brave – Doolhof 1.151.000
43) SFB – Jij Kan Chillen Met Mij 1.144.000
44) FMG ft. Kalibwoy & Keizer – Mandem 1.141.000
45) Cho – Misschien Wel Hè? Remix ft. Ronnie Flex 1.131.000
46) Ismo – Stapelen 1.125.000
47) Tourist LeMC – Koning Liefde 1.117.000
48) Roy Donders – Ik Wil Jou 1.090.000
49) Lijpe – spitsessie zonamo 1.045.000
50) BOEF – Spitsessie CCXCVI Zonamo 1.015.000
51) Broederliefde – 101Barz – Zomersessie 2015 1.013.000
52) Aliyah – Hard-Knock Life 1.010.000
53) Laura Omloop – Meer 1.000.000